Kasvuyrityksen vientistrategian toteuttaminen ja muutosjohtaminen
Kinnunen, Antti (2025)
Kinnunen, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319509
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutettiin toimeksiantona Lehtovuori Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena oli kasvuyrityksen vientistrategian toteuttaminen ja siihen liittyvä muutosjohtaminen. Työn tavoitteena oli kuvata käytännönläheisesti vientistrategian suunnittelua ja toimeenpanoa sekä organisaation sisäisiä muutos-johtamisen toimenpiteitä Lehtovuori Oy:n CitySolar-älyroska-astian osalta.
Työssä käsiteltiin vientistrategian luontia, kansainvälistymistä, jakelukanavien hallintaa sekä muutosjohtamisen keskeisiä malleja ja menetelmiä. Opinnäytetyössä hyödynnetään minun omia kokemuksiani ja havaintojani sekä yrityksen sisäisiä materiaaleja ja dokumentteja.
Tulosten perusteella vientistrategia on onnistuneesti lisännyt yrityksen viennin liikevaihtoa ja aktivoinut jälleenmyyjäverkostoa. Strategian onnistumista on seurattu selkeillä KPI-mittareilla, kuten vienti-liikevaihdon osuudella kokonaisliikevaihdosta sekä jälleenmyyjien aktiviteeteilla. Muutosjohtamisessa on hyödynnetty asteittaista toteutusta, henkilöstön osallistamista ja aktiivista viestintää, joiden avulla muutosvastarintaa on pystytty vähentämään merkittävästi.
Johtopäätöksinä esitettiin, että onnistuneen vientistrategian ja tehokkaan muutosjohtamisen yhdistelmä on keskeinen tekijä kasvuyrityksen kansainvälisessä menestyksessä.
Työssä käsiteltiin vientistrategian luontia, kansainvälistymistä, jakelukanavien hallintaa sekä muutosjohtamisen keskeisiä malleja ja menetelmiä. Opinnäytetyössä hyödynnetään minun omia kokemuksiani ja havaintojani sekä yrityksen sisäisiä materiaaleja ja dokumentteja.
Tulosten perusteella vientistrategia on onnistuneesti lisännyt yrityksen viennin liikevaihtoa ja aktivoinut jälleenmyyjäverkostoa. Strategian onnistumista on seurattu selkeillä KPI-mittareilla, kuten vienti-liikevaihdon osuudella kokonaisliikevaihdosta sekä jälleenmyyjien aktiviteeteilla. Muutosjohtamisessa on hyödynnetty asteittaista toteutusta, henkilöstön osallistamista ja aktiivista viestintää, joiden avulla muutosvastarintaa on pystytty vähentämään merkittävästi.
Johtopäätöksinä esitettiin, että onnistuneen vientistrategian ja tehokkaan muutosjohtamisen yhdistelmä on keskeinen tekijä kasvuyrityksen kansainvälisessä menestyksessä.