Yhteistyön kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa : case: IKEA Oy Commercial Customer- ja Accounting & Reporting -tiimit
Sallinen, Teemu (2025)
Sallinen, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319613
Tiivistelmä
Yhteistyö eri toimintojen välillä on elintärkeää. Muuttuvat toimintaympäristöt vaativat yhteistyötä eri funktioiden välillä ja yhteistyön puuttuminen heijastuu heikkona toimintana yksilöinä, sekä yhdessä. Uusiin tilanteisiin tulee sopeutua ja tärkeimmät muutokset, kuten erinäiset tapahtumat toimintaympäristössä tulee dokumentoida jatkuvuuden takaamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen kahden eri tiimin välistä yhteistyön nykytilannetta ja etsiä parannuskohteet Customer- ja Accounting & Reporting -tiimien välillä. Opinnäytetyö toi kehityskohteita, joiden avulla voidaan parantaa tiimien yhteystyötä ja viestintää, sekä vahvistuksen sille, että tärkeimmät ajankohtaiset muutokset tulee dokumentoitua tulevaisuuden varalta, jotta yhteistyö vastaavissa projekteissa tai muutostilanteissa onnistuu saumattomasti. Toimeksiantajalle luotu dokumentaatio löytyy salaisesta liiteosasta.
Opinnäytetyön toteutusmallina toimi laadullinen tutkimus, johon kerättiin aineistoa keskusteluista asiantuntijoiden välillä. Keskustelut toteutettiin fokusryhmähaastatteluna, jossa oli mukana henkilöt, jotka tekevät yhteistyötä keskenään. Tavoitteena oli tuoda esille avainhenkilöiden havainnoimia kehityskohteita eri teemoihin ja kehittää niihin toimivampia ratkaisuja ja toimintamalleja. Mukana on ollut osallistujia molemmista tiimeistä.
Tutkimuksen tulos oli, että yhteistyö toimi nykyisellään liiketoiminnan jatkamiseksi, mutta kehitettävää löytyi henkilöiden roolien ja vastuiden selkeyttämiseksi ja tiimien väliseen viestintään liittyen. Kehityskohteita löytyi organisaatiossa työskentelevien henkilöiden roolien selkeydessä, kuka tekee mitä, ja siitä, että yksilölliset tehtävät eivät olleet selkeitä. Haasteena oli myös epäselvyys, kehen sinun tulisi olla yhteydessä erinäisissä ongelmatilanteissa. Viestinnän kehityskohteet olivat yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja tiimien aikataulujen tiedostaminen. Sen lisäksi kehityskohteeksi lukeutui myös viestinnän kanavien selkeytys ja mihin tarkoitukseen eri kanavia tulisi käyttää. Molempien tiimien tavoite oli saada toimivampi yhteistyö aikaiseksi ja funktiot kannustivat jatkuvaan kehittymiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen kahden eri tiimin välistä yhteistyön nykytilannetta ja etsiä parannuskohteet Customer- ja Accounting & Reporting -tiimien välillä. Opinnäytetyö toi kehityskohteita, joiden avulla voidaan parantaa tiimien yhteystyötä ja viestintää, sekä vahvistuksen sille, että tärkeimmät ajankohtaiset muutokset tulee dokumentoitua tulevaisuuden varalta, jotta yhteistyö vastaavissa projekteissa tai muutostilanteissa onnistuu saumattomasti. Toimeksiantajalle luotu dokumentaatio löytyy salaisesta liiteosasta.
Opinnäytetyön toteutusmallina toimi laadullinen tutkimus, johon kerättiin aineistoa keskusteluista asiantuntijoiden välillä. Keskustelut toteutettiin fokusryhmähaastatteluna, jossa oli mukana henkilöt, jotka tekevät yhteistyötä keskenään. Tavoitteena oli tuoda esille avainhenkilöiden havainnoimia kehityskohteita eri teemoihin ja kehittää niihin toimivampia ratkaisuja ja toimintamalleja. Mukana on ollut osallistujia molemmista tiimeistä.
Tutkimuksen tulos oli, että yhteistyö toimi nykyisellään liiketoiminnan jatkamiseksi, mutta kehitettävää löytyi henkilöiden roolien ja vastuiden selkeyttämiseksi ja tiimien väliseen viestintään liittyen. Kehityskohteita löytyi organisaatiossa työskentelevien henkilöiden roolien selkeydessä, kuka tekee mitä, ja siitä, että yksilölliset tehtävät eivät olleet selkeitä. Haasteena oli myös epäselvyys, kehen sinun tulisi olla yhteydessä erinäisissä ongelmatilanteissa. Viestinnän kehityskohteet olivat yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja tiimien aikataulujen tiedostaminen. Sen lisäksi kehityskohteeksi lukeutui myös viestinnän kanavien selkeytys ja mihin tarkoitukseen eri kanavia tulisi käyttää. Molempien tiimien tavoite oli saada toimivampi yhteistyö aikaiseksi ja funktiot kannustivat jatkuvaan kehittymiseen.