Datan hyödyntäminen kaupallisen YouTube toiminnan kehittämisessä
Tuovinen, Samuel (2025)
Tuovinen, Samuel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä kehittämistyö, jossa tutkitaan YouTube Shorts -videoiden dataa ja kuinka sitä voidaan hyödyntää entistä paremmin kaupallisen kanavan kehittämisessä. Tavoitteena oli myös selvittää mitkä tekijät vaikuttavat katselukertojen kasvuun YouTube Shorts -videoissa. Opinnäytetyössä myös tutkittiin mahdollisuutta automatisoida data omaan tietokantaan. Tavoitteena oli myös selvittää miten Microsoft Excel vertautuu muihin taulukkolaskentaohjelmiin YouTube Shorts -datan analysoinnissa ja automatisoinnissa. Tarve tälle kehittämistyölle oli ajankohtainen, sillä se auttaa kehittämään kanaviemme videoita.
Opinnäytetyön kehittämiskohteesta hyötyy myös opinnäytetyön toimeksiantaja, sillä sitä on mahdollista hyödyntää jokaisella Moments-brändin YouTube-kanavilla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teoreettista viitekehystä hyödynnettynä jo olemassa olevan osaamisen tukena. Näin opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kirjallisuudesta, joka tuki omaa osaamistani.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään YouTubeen, sen ominaisuuksiin, sekä millaista dataa se pitää sisällään YouTube Studio -palvelussa. Teoriaosuus toi myös vastauksia data-analytiikkaan, datan automatisointiin ja API-sovellusliittymiin. Vertailuanalyysilla selvitettiin paras mahdollinen data-alusta datan tutkimiseen omassa tietokannassa. Kehittämistyössä rakennettiin tehokas ja kattava taulukkolaskentaohjelma kahden eri kvalitatiivisen tutkimuksen ja vertailuanalyysin perusteella. Menestyäkseen YouTubessa on ymmärrettävä dataa sekä hyödynnettävä sitä kehittääkseen omia videoita ja minimoidakseen virheiden määrää. On siis oltava kokonaisvaltainen ymmärrys datasta, jotta videoiden tuottaminen kaupalliselle kanavalle olisi mahdollisimman tehokasta.
Opinnäytetyössä oli myös huomioitava YouTube Studiosta saatavan datan merkitys kilpailuetuun, sekä huolehtia siitä, että opinnäytetyö on selkeä ja kattava, mutta ei paljasta tärkeää dataa toimeksiantajan YouTube-kanavasta. Tästä syystä opinnäytetyössä esitettyjä tutkimustuloksia on sensuroitu, eikä niitä voida esitellä kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön kehittämiskohteesta hyötyy myös opinnäytetyön toimeksiantaja, sillä sitä on mahdollista hyödyntää jokaisella Moments-brändin YouTube-kanavilla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teoreettista viitekehystä hyödynnettynä jo olemassa olevan osaamisen tukena. Näin opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kirjallisuudesta, joka tuki omaa osaamistani.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään YouTubeen, sen ominaisuuksiin, sekä millaista dataa se pitää sisällään YouTube Studio -palvelussa. Teoriaosuus toi myös vastauksia data-analytiikkaan, datan automatisointiin ja API-sovellusliittymiin. Vertailuanalyysilla selvitettiin paras mahdollinen data-alusta datan tutkimiseen omassa tietokannassa. Kehittämistyössä rakennettiin tehokas ja kattava taulukkolaskentaohjelma kahden eri kvalitatiivisen tutkimuksen ja vertailuanalyysin perusteella. Menestyäkseen YouTubessa on ymmärrettävä dataa sekä hyödynnettävä sitä kehittääkseen omia videoita ja minimoidakseen virheiden määrää. On siis oltava kokonaisvaltainen ymmärrys datasta, jotta videoiden tuottaminen kaupalliselle kanavalle olisi mahdollisimman tehokasta.
Opinnäytetyössä oli myös huomioitava YouTube Studiosta saatavan datan merkitys kilpailuetuun, sekä huolehtia siitä, että opinnäytetyö on selkeä ja kattava, mutta ei paljasta tärkeää dataa toimeksiantajan YouTube-kanavasta. Tästä syystä opinnäytetyössä esitettyjä tutkimustuloksia on sensuroitu, eikä niitä voida esitellä kokonaisuudessaan.
