Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikunta osana Autismisäätiön yksilö- ja ryhmävalmennusta

Riikonen, Riikka (2015)

 
Avaa tiedosto
Riikonen_Riikka.pdf (645.4Kt)
Lataukset: 


Riikonen, Riikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214648
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa Autismisäätiön yksilö- ja ryhmävalmennuksen ryhmätoiminnan esite liikunnasta asiakkaiden tarpeisiin. Työssä tutkitaan miten liikunnallisuus näyttäytyy neurokognitiivisten erityispiirteiden haasteista käsin kirjon ihmisten elämässä. Tavoitteena oli myös esitellä valmentavan toiminnan keskeisiä periaatteita. Työssä kuvattiin erilaisia toteutettuja liikuntaryhmiä sekä avattiin olennaisia neurokognitiivisia erityispiirteitä, jotka vaikuttavat kirjon henkilöiden haasteisiin toiminnassa. Työssä tuotiin esiin esimerkkejä toiminnan toteuttamisesta ja sen laajemmasta ymmärtämisestä toiminnan suunnittelun kannalta. Työssä oli kuvattu autismitietoisuuden kehittymistä maailmalla ja Suomessa ja esitelty tärkeitä menetelmiä, joihin valmentavatoiminta säätiöllä perustuu. Keskeisen asiakaslähtöisyyden sekä ratkaisukeskeisen ja voimavarasuuntautuneen katsantokannan merkityksen tuominen esille työn tarkoituksena valmennuksessa oli tärkeää.
Olennaista oli huomata, että pelkästään liikunnallisten toimintojen huomioiminen ei ollut riittävää, vaan asiakkaan motivoitumisen ja liikunnan merkityksen hahmottamisen kannalta, tarvitaan asiantuntemusta monimerkityksellisten erityispiirteiden vaikutuksista henkilön toiminnassa ja elämässä. Liikunnan merkitys ja sen toteuttaminen valmennuksessa tarkoittaa erilaisten neurokognitiivisten erityispiirteiden tunnistamista, sekä niiden huomioimista asiakkaan toiminnassa ja ryhmien suunnittelussa. Lähtökohta on kirjon henkilön omat tavoitteet ja motivoituminen, sekä liikunnan merkityksen hahmottaminen omassa elämässä ratkaisukeskeisesti.
Työn tuotoksena tuotettu esite on kaksiosainen, sillä sen käyttötarkoitus on tuottaa asiakkaalle selkeää ja kohdennettua tietoa ryhmien toiminnasta ja toisaalta tietoa ryhmätoiminnassa tuotetun toiminnan valmennuksellisista merkityksistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste