Maahanmuuttajataustaisten nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen
Wade, Ahmed Muhamud (2025)
Wade, Ahmed Muhamud
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on edistää maahanmuuttajataustaisten nuorten osallisuutta. Tarkoituksena on lisätä tietoa, miten voidaan ehkäistä maahanmuuttajataustaisten nuorten syrjäytymistä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on, miten voidaan ehkäistä maahanmuuttajataustaisten nuorten syrjäytymistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto rajattiin niin että aineisto olisi tuoretta ja luotettavaa. Tässä opinnäytetyössä aineiston keruussa käytetään erilaisia tiedonhakupalveluita kuten Finna, Melinda, Google Scholar ja LAB-ammattikorkeakoulun omaa LabPrimoa. Avainkäsitteinä ja sanoina: osallisuus, syrjäytyminen, maahanmuuttaja, maahanmuuttajatausta, nuori, kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että osalle nuorista kasautuu jo lapsuudessa ongelmia, jotka lisäävät nuoren syrjäytymisriskiä. Maahanmuuttajataustaisilla nuorilla näitä haasteita kasautui enemmän valtaväestön nuoriin verrattuna mm, huono-osaisuus, matala tulotaso, ahtaasti asuminen, palvelujen saanti, koulumenestys, kiusaaminen, syrjintä, pärjääminen opinnoissa, vapaa-aika, harrastus mahdollisuudet sekä työllistyminen. Tutkimus osoitti sen, että maahanmuuttajataustaiset nuoret joutuvat ponnistamaan vaikeista lähtökohdista verrattuna valtaväestön nuoriin.
Jatkotutkimus olisi enemmän syrjäytymisen sijasta osallisuuden lisäämiseen ja maahanmuuttajataustaisten nuorten hyvinvointiin liittyviä jatkotutkimuksia, joissa tutkitaan miten voidaan edistää maahanmuuttajataustaisten nuorten osallisuutta ja hyvinvointia. The purpose of this theses was to promote the inclusion of young people with an immigrant background. The purpose is to increase knowledge about how to prevent the exclusion of young people with an immigrant background. The research question of the thesis is how to prevent the exclusion of young people with an immigrant background.
The research method of the thesis is a literature review. The material was limited so that the material would be fresh and reliable. The material was collected from various databases like Finna, Melinda, Google Scholar and LAB University of Applied Sciences' own LabPrimo. The used search terms and keywords in the literature searches were inclusion, exclusion, immigrant, immigrant background, young person, descriptive literature review.
The results of the literature review show that some young people already accumulate problems in childhood that increase the risk of exclusion. Young people with an immigrant background had more of these challenges compared to young people from the majority population such as: disadvantage, low income, cramped living conditions, access to services, academic success, bullying, discrimination, success in studies, free time, hobby opportunities and employment. The study showed that young people with an immigrant background have to struggle from difficult starting points compared to young people from the majority population.
Further research would be more related to increasing inclusion and the well-being of young people with an immigrant background, rather than exclusion, and would investigate how to promote the inclusion and well-being of young people with an immigrant background.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto rajattiin niin että aineisto olisi tuoretta ja luotettavaa. Tässä opinnäytetyössä aineiston keruussa käytetään erilaisia tiedonhakupalveluita kuten Finna, Melinda, Google Scholar ja LAB-ammattikorkeakoulun omaa LabPrimoa. Avainkäsitteinä ja sanoina: osallisuus, syrjäytyminen, maahanmuuttaja, maahanmuuttajatausta, nuori, kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että osalle nuorista kasautuu jo lapsuudessa ongelmia, jotka lisäävät nuoren syrjäytymisriskiä. Maahanmuuttajataustaisilla nuorilla näitä haasteita kasautui enemmän valtaväestön nuoriin verrattuna mm, huono-osaisuus, matala tulotaso, ahtaasti asuminen, palvelujen saanti, koulumenestys, kiusaaminen, syrjintä, pärjääminen opinnoissa, vapaa-aika, harrastus mahdollisuudet sekä työllistyminen. Tutkimus osoitti sen, että maahanmuuttajataustaiset nuoret joutuvat ponnistamaan vaikeista lähtökohdista verrattuna valtaväestön nuoriin.
Jatkotutkimus olisi enemmän syrjäytymisen sijasta osallisuuden lisäämiseen ja maahanmuuttajataustaisten nuorten hyvinvointiin liittyviä jatkotutkimuksia, joissa tutkitaan miten voidaan edistää maahanmuuttajataustaisten nuorten osallisuutta ja hyvinvointia.
The research method of the thesis is a literature review. The material was limited so that the material would be fresh and reliable. The material was collected from various databases like Finna, Melinda, Google Scholar and LAB University of Applied Sciences' own LabPrimo. The used search terms and keywords in the literature searches were inclusion, exclusion, immigrant, immigrant background, young person, descriptive literature review.
The results of the literature review show that some young people already accumulate problems in childhood that increase the risk of exclusion. Young people with an immigrant background had more of these challenges compared to young people from the majority population such as: disadvantage, low income, cramped living conditions, access to services, academic success, bullying, discrimination, success in studies, free time, hobby opportunities and employment. The study showed that young people with an immigrant background have to struggle from difficult starting points compared to young people from the majority population.
Further research would be more related to increasing inclusion and the well-being of young people with an immigrant background, rather than exclusion, and would investigate how to promote the inclusion and well-being of young people with an immigrant background.