Tuki- ja liikuntaelinterveyttä edistävä liikunta ja harjoittelu : näyttöön perustuvan digitaalisen palvelun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Puranen, Anne-Maarit (2025)
Puranen, Anne-Maarit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219271
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli laatia tuki- ja liikuntaelinterveyttä (TULE) edistävän digitaalisen liikuntapalvelun palvelukonseptin malli palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena oli vahvistaa ja kehittää näyttöön perustuvaa, asiakaslähtöistä digitaalisten TULE-terveyttä edistävien liikuntapalvelujen tarjontaa. TULE-sairaudet aiheuttavat Suomessa yli 2,5 miljardin euron kokonaiskustannukset vuodessa. Digitaaliset palvelut, kuten terveysteknologia ja etäpalvelut, vähentävät kustannuksia ja parantavat palvelujen saatavuutta sekä tukevat terveyskäyttäytymistä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin osallistavaa työpajatyöskentelyä yhteistyökumppanin edustajien kanssa. Osallistavat työpajat keräsivät tietoa yhteistyökumppanin asiakasymmärryksestä ja yhteistyökumppanin näkemyksistä palvelukonseptimallin toteutuksessa. Lisäksi toteutettiin kartoittava kirjallisuuskatsaus, joka kokosi tietoa erityisesti kroonisen epäspesifin alaselkäkivun kuntoutuksessa käytetyistä harjoittelumenetelmistä. Keskeisenä tuloksena syntyi opinnäytetyöraportti, joka kokoaa laajasti yhteen olemassa olevaa näyttöä aiheesta, sekä palvelukonseptin malli, jonka avulla näyttöä voi hyödyntää käytännön palvelujen toteutuksessa. The purpose of the research-based development work was to create a service concept model for a digital exercise service that promotes musculoskeletal health (MSD) using service design methods. The goal was to develop an evidence-based, customer-oriented approach to offering digital exercise services that enhance musculoskeletal health. In Finland, MSD’s generate total annual costs exceeding 2.5 billion euros. Digital services, such as health technology and remote services, help reduce costs, improve accessibility, and support healthy behaviors.
The development method involved participatory workshop sessions with representatives of a partner organization. These workshops gathered insights into the partner organization's customer understanding and perspectives on implementing the service concept model. Additionally, a scoping review was conducted to compile information, particularly on training methods used in the rehabilitation of chronic nonspecific low back pain.
Kehittämismenetelmänä käytettiin osallistavaa työpajatyöskentelyä yhteistyökumppanin edustajien kanssa. Osallistavat työpajat keräsivät tietoa yhteistyökumppanin asiakasymmärryksestä ja yhteistyökumppanin näkemyksistä palvelukonseptimallin toteutuksessa. Lisäksi toteutettiin kartoittava kirjallisuuskatsaus, joka kokosi tietoa erityisesti kroonisen epäspesifin alaselkäkivun kuntoutuksessa käytetyistä harjoittelumenetelmistä. Keskeisenä tuloksena syntyi opinnäytetyöraportti, joka kokoaa laajasti yhteen olemassa olevaa näyttöä aiheesta, sekä palvelukonseptin malli, jonka avulla näyttöä voi hyödyntää käytännön palvelujen toteutuksessa.
The development method involved participatory workshop sessions with representatives of a partner organization. These workshops gathered insights into the partner organization's customer understanding and perspectives on implementing the service concept model. Additionally, a scoping review was conducted to compile information, particularly on training methods used in the rehabilitation of chronic nonspecific low back pain.