Verkkokauppatilausten keräilyn tehostaminen Riihimäen Prismassa : lisävaraston rakentaminen keräilypisteen yhteyteen
Toivanen, Ella (2025)
Toivanen, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Riihimäen Prisman verkkokaupan keräilyprosessia ja sen tehokkuutta lisävaraston suunnittelun ja toteutuksen avulla. Työn toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Hämeenmaa, joka on osa S-ryhmän päivittäistavarakauppaketjua. Tavoitteena oli parantaa verkkokauppatilauksien keräilyä, vähentää työntekijöiden työkuormaa ja lisätä työympäristön turvallisuutta Prisman tiloissa, erityisesti ottaen huomioon verkkokaupan kasvavat volyymit ja jatkuvasti kehittyvät logistiikkatarpeet.
Työn viitekehys perustui Lean-periaatteisiin ja 5S-menetelmään, jotka tarjoavat tehokkaita ja järjestelmällisiä työkaluja työympäristön järjestämiseen, prosessien tehostamiseen ja toiminnan vakioimiseen. Lean-ajattelun kautta pyrittiin minimoimaan hukkaa ja parantamaan työn tehokkuutta, samalla kun 5S-menetelmällä varmistettiin, että työtilat olivat optimaalisesti järjestettyjä ja tuotteiden saatavuus oli mahdollisimman sujuvaa. Kehitystyössä tarkasteltiin verkkokaupan keräilyprosessin haasteita, kuten suurien keräilykärryjen aiheuttamia riskejä ja tilauksen keräilyä asiakasmassoissa. Lisäksi arvioitiin myös lisävaraston tuomia etuja organisaation, työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Työn osana suunniteltiin lisävarasto ja siihen sijoitettavat tuotteet sekä toteutettiin seurantajakso, jonka avulla voitiin arvioida lisävaraston toimivuutta käytännössä.
Kehitystyön tuloksena havaittiin, että lisävaraston käyttö voi merkittävästi nopeuttaa verkkokauppatilauksien keräilyä ja parantaa työolosuhteita, erityisesti toimipisteissä, joissa verkkokauppatilausvolyymit ovat suuret. Lisävaraston avulla voidaan tehokkaasti nopeuttaa tuotteiden keräilyä ja vähentää turhaa liikkumista myymälässä. Kuitenkin optimaalisen hyödyn saavuttamiseksi on tärkeää, että lisävarastoon sijoitettavat tuotteet valitaan huolellisesti ja lisävaraston täyttöprosessia on tehostettava, jotta varaston tuotteiden tuoreus pysyy jatkuvasti optimaalisena sekä pystyy palvelemaan verkkokaupan tarpeet nopeasti ja tehokkaasti. Näiden parannusten myötä lisävaraston täysi potentiaali voidaan hyödyntää, ja se voi tuoda merkittäviä etuja sekä tehokkuuden että työympäristön turvallisuuden osalta.
Kehitystyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että lisävaraston hyödyntäminen voi olla erityisen hyödyllistä suurilla verkkokauppatoimipisteillä, joissa tilausvolyymit ovat korkeat ja prosessien sujuvuus on avainasemassa. Tällöin lisävarasto tukee logistisia prosesseja, parantaa asiakaspalvelua ja auttaa varmistamaan työntekijöiden hyvinvointia vähentämällä fyysistä kuormitusta ja parantamalla työolosuhteita. Tulevaisuudessa lisävaraston rooli verkkokaupan operatiivisessa toiminnassa tulee korostumaan entisestään, mikäli sen kehittämiseen panostetaan jatkuvasti ja sen käyttöä pystytään optimoimaan. Näin lisävarasto voi toimia keskeisenä osana verkkokaupan kasvua ja tehokkuuden parantamista, samalla kun se tukee työntekijöiden hyvinvointia ja turvallisuutta.
Työn viitekehys perustui Lean-periaatteisiin ja 5S-menetelmään, jotka tarjoavat tehokkaita ja järjestelmällisiä työkaluja työympäristön järjestämiseen, prosessien tehostamiseen ja toiminnan vakioimiseen. Lean-ajattelun kautta pyrittiin minimoimaan hukkaa ja parantamaan työn tehokkuutta, samalla kun 5S-menetelmällä varmistettiin, että työtilat olivat optimaalisesti järjestettyjä ja tuotteiden saatavuus oli mahdollisimman sujuvaa. Kehitystyössä tarkasteltiin verkkokaupan keräilyprosessin haasteita, kuten suurien keräilykärryjen aiheuttamia riskejä ja tilauksen keräilyä asiakasmassoissa. Lisäksi arvioitiin myös lisävaraston tuomia etuja organisaation, työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Työn osana suunniteltiin lisävarasto ja siihen sijoitettavat tuotteet sekä toteutettiin seurantajakso, jonka avulla voitiin arvioida lisävaraston toimivuutta käytännössä.
Kehitystyön tuloksena havaittiin, että lisävaraston käyttö voi merkittävästi nopeuttaa verkkokauppatilauksien keräilyä ja parantaa työolosuhteita, erityisesti toimipisteissä, joissa verkkokauppatilausvolyymit ovat suuret. Lisävaraston avulla voidaan tehokkaasti nopeuttaa tuotteiden keräilyä ja vähentää turhaa liikkumista myymälässä. Kuitenkin optimaalisen hyödyn saavuttamiseksi on tärkeää, että lisävarastoon sijoitettavat tuotteet valitaan huolellisesti ja lisävaraston täyttöprosessia on tehostettava, jotta varaston tuotteiden tuoreus pysyy jatkuvasti optimaalisena sekä pystyy palvelemaan verkkokaupan tarpeet nopeasti ja tehokkaasti. Näiden parannusten myötä lisävaraston täysi potentiaali voidaan hyödyntää, ja se voi tuoda merkittäviä etuja sekä tehokkuuden että työympäristön turvallisuuden osalta.
Kehitystyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että lisävaraston hyödyntäminen voi olla erityisen hyödyllistä suurilla verkkokauppatoimipisteillä, joissa tilausvolyymit ovat korkeat ja prosessien sujuvuus on avainasemassa. Tällöin lisävarasto tukee logistisia prosesseja, parantaa asiakaspalvelua ja auttaa varmistamaan työntekijöiden hyvinvointia vähentämällä fyysistä kuormitusta ja parantamalla työolosuhteita. Tulevaisuudessa lisävaraston rooli verkkokaupan operatiivisessa toiminnassa tulee korostumaan entisestään, mikäli sen kehittämiseen panostetaan jatkuvasti ja sen käyttöä pystytään optimoimaan. Näin lisävarasto voi toimia keskeisenä osana verkkokaupan kasvua ja tehokkuuden parantamista, samalla kun se tukee työntekijöiden hyvinvointia ja turvallisuutta.