Good Guy Productions Oy : asiakastyytyväisyyden tila ja sen kehitysmahdollisuudet
Hirvonen, Sonja (2025)
Hirvonen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehitysehdotuksia B2B-asiakkaiden asiakastyytyväisyyden parantamiseksi Good Guy Productions Oy:lle, joka ei ole aiemmin seurannut asiakaskokemustaan järjestelmällisesti. Työn tarkoituksena oli tarjota yritykselle arvokasta tietoa asiakaskokemuksen nykytilasta ja sen kehitysmahdollisuuksista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään B2B asiakaskokemusta, asiakaskokemuksen muodostumisen, johtamisen ja mittaamisen osa-alueita. Asiakaskokemukseen kuuluivat arvon tuottaminen ja odotukset asiakaskokemuksessa, sekä asiakaskokemuksen erilaiset mittarit. Lisäksi viitekehys avaa kyselytutkimuksen perusperiaatteita, kyselylomakkeen suunnittelua ja toteutuksen keskeisiä vaiheita.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla maaliskuussa 2025. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä, joiden avulla kerättiin sekä määrällistä että laadullista palautetta asiakkailta. Kysely lähetettiin 30 asiakkaalle, joista kyselyyn vastasi 13 asiakasta. Kysely jakautui teemoihin: yhteistyö, palvelut, viestintä, kehitysehdotukset, tulevaisuus ja avoin palaute. Opinnäytetyössä tulokset esitettiin kirjallisesti ja havainnollistetaan kuvioiden avulla.
Tulosten perusteella asiakastyytyväisyys oli kokonaisuudessaan erittäin korkealla tasolla. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että yrityksen tarjoamat palvelut vastaavat asiakkaiden liiketoiminnan tarpeisiin ja täyttävät heidän odotuksensa. Kehittämiskohteena esille nousi muun muassa viestinnän selkeyttäminen, palveluiden tuotteistaminen ja uusien palveluiden ideointi.
Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle kattavan raportin asiakastyytyväisyydestä ja kehityskohteista, jotka auttavat yritystä parantamaan asiakaskokemusta, palveluja ja viestintää entisestään, sekä sopeutumaan alan tulevaisuuden vaatimuksiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään B2B asiakaskokemusta, asiakaskokemuksen muodostumisen, johtamisen ja mittaamisen osa-alueita. Asiakaskokemukseen kuuluivat arvon tuottaminen ja odotukset asiakaskokemuksessa, sekä asiakaskokemuksen erilaiset mittarit. Lisäksi viitekehys avaa kyselytutkimuksen perusperiaatteita, kyselylomakkeen suunnittelua ja toteutuksen keskeisiä vaiheita.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla maaliskuussa 2025. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä, joiden avulla kerättiin sekä määrällistä että laadullista palautetta asiakkailta. Kysely lähetettiin 30 asiakkaalle, joista kyselyyn vastasi 13 asiakasta. Kysely jakautui teemoihin: yhteistyö, palvelut, viestintä, kehitysehdotukset, tulevaisuus ja avoin palaute. Opinnäytetyössä tulokset esitettiin kirjallisesti ja havainnollistetaan kuvioiden avulla.
Tulosten perusteella asiakastyytyväisyys oli kokonaisuudessaan erittäin korkealla tasolla. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että yrityksen tarjoamat palvelut vastaavat asiakkaiden liiketoiminnan tarpeisiin ja täyttävät heidän odotuksensa. Kehittämiskohteena esille nousi muun muassa viestinnän selkeyttäminen, palveluiden tuotteistaminen ja uusien palveluiden ideointi.
Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle kattavan raportin asiakastyytyväisyydestä ja kehityskohteista, jotka auttavat yritystä parantamaan asiakaskokemusta, palveluja ja viestintää entisestään, sekä sopeutumaan alan tulevaisuuden vaatimuksiin.