Tulevaisuusmuotoilu : osaamisen ennakointi ammatillisessa koulutuksessa
Hasila, Sami (2025)
Hasila, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319976
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä on kehitetty muotoiluajatteluun ja strategiseen muotoiluun perustuva työmenetelmä ammatillisen koulutuksen osaamistarpeiden ennakointiin. Työn tavoitteena on ollut tuottaa koulutuksen suunnittelun ja oppilaitoksen työelämäyhteistyöhön soveltuva työmenetelmä, jolla autetaan tunnistamaan yritysten tulevaisuuden osaamistarpeita ja vastaamaan niihin koulutuksen keinoin.
Työmenetelmä on vaiheittainen ja niissä käytetään muun muassa yrityshaastatteluja, PESTEL-analyysiä, skenaariotyöskentelyä sekä tekoälyavusteista tiedon prosessointia. Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä oppilaitosten ja yritysten edustajien kanssa.
Tuloksena on syntynyt ammatillisen osaamisen ennakointiin soveltuva työmenetelmä. Sillä voidaan tukea koulutuksen suunnittelua ja kehittämistä työelämälähtöisesti. This research-based development project has created a foresight method grounded in design thinking and strategic design to anticipate future skill needs in vocational education. The objective has been to develop a practical method to support curriculum planning and collaboration between vocational institutions and the world of work by identifying companies’ future skill requirements and addressing them through education.
The method is structured in phases and incorporates tools such as company interviews, PESTEL analysis, scenario development and AI-assisted data processing. The development work has been carried out in collaboration with representatives from educational institutions and companies.
As a result, a practical method for anticipating vocational skills needs has been developed. It supports work-life-oriented educational planning and development, helping vocational institutions respond more effectively to future changes in the labor market.
Työmenetelmä on vaiheittainen ja niissä käytetään muun muassa yrityshaastatteluja, PESTEL-analyysiä, skenaariotyöskentelyä sekä tekoälyavusteista tiedon prosessointia. Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä oppilaitosten ja yritysten edustajien kanssa.
Tuloksena on syntynyt ammatillisen osaamisen ennakointiin soveltuva työmenetelmä. Sillä voidaan tukea koulutuksen suunnittelua ja kehittämistä työelämälähtöisesti.
The method is structured in phases and incorporates tools such as company interviews, PESTEL analysis, scenario development and AI-assisted data processing. The development work has been carried out in collaboration with representatives from educational institutions and companies.
As a result, a practical method for anticipating vocational skills needs has been developed. It supports work-life-oriented educational planning and development, helping vocational institutions respond more effectively to future changes in the labor market.