Uusasiakashankinnan sähköpostien tekstisuunnittelu ja tekoälyn käyttö tekstisuunnitteluun
Järvinen, Sami (2025)
Järvinen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkimustyö, joka edistää Trainers’ Housen tekstimuotoisen markkinointimateriaalin tuottamista. Tarkoituksena on löytää keinoja hyödyntää tekoälyä markkinointimateriaalin tuottamisen tehostamisessa. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten mitataan Trainers’ Housen sähköpostimarkkinointiviestinnän tehokkuutta ja laatua sekä miten kehitetään Trainers’ Housen tekoälyn käyttöä työvälineenä uusasiakashankinnassa. Tutkimuksen näkökulmana oli sähköpostimarkkinoinnin tekstisuunnittelu ja tekoälyn hyödyntäminen sähköpostimarkkinoinnin yhteydessä.
Opinnäytetyön teoria käsittelee tekstisuunnittelua, tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita sekä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistämistä. Teoria on rakennettu opinnäytetyön sähköpostimarkkinoinnin teeman ympärille, jotta voidaan ymmärtää paremmin käsitteitä ja käytännön tutkimuksen tarvetta huomioon ottaen toimeksiantajan nykytila. Kvalitatiivinen tutkimuksen osuus koostui teemahaastatteluista, jotka käsittelivät tekstisuunnittelua ja tekoälyn mahdollisuuksia sen harjoittamisessa. Haastattelut toteutettiin markkinoinnin kokeneimmille ammattilaisille. Kvantitatiivinen osa tutkimusta muodostui vastaavasti sähköpostimarkkinointiin suunnatusta A/B-testauksesta, jossa tutkittiin tekoälyn mahdollisuuksia.
Tutkimustulosten pohjalta tunnistettiin tekoälyn nopeuttavan huomattavasti
tekstisuunnittelua. Tulosten avulla tunnistettiin myös haasteita sekä kehitysmahdollisuuksia tekoälyn käytön suhteen osana markkinointityötä. Konkreettisesti tutkimuksen pohjalta luotiin A4 mittainen ohjeistus tekoälyn käyttöön osana sähköpostimarkkinoinnin tekstisuunnittelua.
Opinnäytetyön teoria käsittelee tekstisuunnittelua, tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita sekä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistämistä. Teoria on rakennettu opinnäytetyön sähköpostimarkkinoinnin teeman ympärille, jotta voidaan ymmärtää paremmin käsitteitä ja käytännön tutkimuksen tarvetta huomioon ottaen toimeksiantajan nykytila. Kvalitatiivinen tutkimuksen osuus koostui teemahaastatteluista, jotka käsittelivät tekstisuunnittelua ja tekoälyn mahdollisuuksia sen harjoittamisessa. Haastattelut toteutettiin markkinoinnin kokeneimmille ammattilaisille. Kvantitatiivinen osa tutkimusta muodostui vastaavasti sähköpostimarkkinointiin suunnatusta A/B-testauksesta, jossa tutkittiin tekoälyn mahdollisuuksia.
Tutkimustulosten pohjalta tunnistettiin tekoälyn nopeuttavan huomattavasti
tekstisuunnittelua. Tulosten avulla tunnistettiin myös haasteita sekä kehitysmahdollisuuksia tekoälyn käytön suhteen osana markkinointityötä. Konkreettisesti tutkimuksen pohjalta luotiin A4 mittainen ohjeistus tekoälyn käyttöön osana sähköpostimarkkinoinnin tekstisuunnittelua.