Sosionomin työnkuvan kehittyminen varhaiskasvatuksessa
Heino, Jenni (2025)
Heino, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319897
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoitus oli reflektoida ja analysoida varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja siihen liittyviä seikkoja Karkkilan varhaiskasvatus yksikössä. Päiväkirjaa kirjoitettiin kahdeksan viikkoa painottuen eri teemoihin, jotka liittyvät varhaiskasvatuksen sosionomin työhön. Päiväkirjassa pohdittiin erilaisia haasteita, niihin ratkaisumalleja ja päivän aikana nousseita ajatuksia teemaan liittyen. Aina viikon päätteeksi kirjattiin viikkoanalyysi, jossa pohdittiin viikon alussa asettamien tavoitteiden toteutumista sekä viikon teemasta nousseita ajatuksia teoriatietoon peilaten. Tavoitteena opinnäytetyössä oli oman osaamisen syventäminen ja vahvistaminen, ammatillinen kehittyminen ja varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan kehittäminen.
Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on vielä uusi ja vasta rakentumassa, joten sen kehittäminen ja selkeyttäminen on hyvin ajankohtaista ja aihe valikoituikin uuden työn aloittamisen yhteydessä. Työnkuvan rakentumisvaiheessa opinnäytetyö on hyödyllinen, sillä työssä tarkastellaan sosionomin työnkuvaa sosionomin näkökulmasta, jonka avulla työtä voidaan kehittää eteenpäin.
Työnantaja hyötyi opinnäytetyöstä, sillä työssä raportoitiin ja pohdittiin mitä työnkuvaan kuuluu tällä hetkellä, millaisia epäkohtia siihen kuuluu ja miten niitä voisi kehittää, sekä erilaisia näkemyksiä sosionomin työstä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyöstä hyötyy myös muut tahot, esimerkiksi varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevat tai työtä jo tekevät vasta valmistuneet, sillä työssä pohdittiin ja ideoitiin esimerkiksi perheiden osallistamisen eri elementtejä sekä lasten hyvinvointiin ja sosiaalisiin suhteisiin liittyviä asioita, joita työssä voisi hyödyntää. Myös varhaiskasvatuksen muut työntekijät voivat hyötyä opinnäytetyöstä saamalla käsityksen siitä, mihin sosionomin osaamista voisi hyödyntää, sekä miten ja mihin sosionomi asettuisi tiimiä ajatellen.
Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on vielä uusi ja vasta rakentumassa, joten sen kehittäminen ja selkeyttäminen on hyvin ajankohtaista ja aihe valikoituikin uuden työn aloittamisen yhteydessä. Työnkuvan rakentumisvaiheessa opinnäytetyö on hyödyllinen, sillä työssä tarkastellaan sosionomin työnkuvaa sosionomin näkökulmasta, jonka avulla työtä voidaan kehittää eteenpäin.
Työnantaja hyötyi opinnäytetyöstä, sillä työssä raportoitiin ja pohdittiin mitä työnkuvaan kuuluu tällä hetkellä, millaisia epäkohtia siihen kuuluu ja miten niitä voisi kehittää, sekä erilaisia näkemyksiä sosionomin työstä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyöstä hyötyy myös muut tahot, esimerkiksi varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevat tai työtä jo tekevät vasta valmistuneet, sillä työssä pohdittiin ja ideoitiin esimerkiksi perheiden osallistamisen eri elementtejä sekä lasten hyvinvointiin ja sosiaalisiin suhteisiin liittyviä asioita, joita työssä voisi hyödyntää. Myös varhaiskasvatuksen muut työntekijät voivat hyötyä opinnäytetyöstä saamalla käsityksen siitä, mihin sosionomin osaamista voisi hyödyntää, sekä miten ja mihin sosionomi asettuisi tiimiä ajatellen.