Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aloittelevan varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillinen kasvu moniammatillisessa tiimissä : monikielisyyden tukeminen päiväkodin arjessa

Kapulainen, Vertti (2025)

 
Avaa tiedosto
Kapulainen_Vertti.pdf (443.9Kt)
Lataukset: 


Kapulainen, Vertti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319934
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli dokumentoida ja reflektoida aloittelevan varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillista kehitystä sekä jäsentää sosionomin työnkuvaa Lahden kaupungin varhaiskasvatusyksikössä.

Kehittämistehtävänä oli hahmottaa varhaiskasvatuksen sosionomin roolia moniammatillisessa tiimissä sekä kehittää monikielisyyden tukemisen käytäntöjä lapsiryhmässä. Tietoperusta rakentui varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillisiin kompetensseihin, moniammatilliseen yhteistyöhön, monikielisyyden tukemiseen ja perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimusmenetelmänä käytettiin autoetnografista päiväkirjaa, jossa havainnointiin ja reflektoitiin omaa toimintaa kahdeksan viikon ajan. Prosessissa havainnointiin ja testattiin erilaisia käytännön menetelmiä monikielisten lasten tukemiseen ja kartoitettiin Lahden alueen lapsiperheille suunnattuja palveluita.

Keskeisimpinä tuloksina havaittiin varhaiskasvatuksen sosionomin roolin jäsentymien perheiden kokonaisvaltaisen tukemisen ja palveluohjauksen asiantuntijana, kulttuurisensitiivisen työotteen kehittyminen monikielisten perheiden kanssa työskennellessä sekä ammatillisen osaamisen kehittyminen.

Johtopäätöksenä todettiin varhaiskasvatuksen sosionomin toimivan sillanrakentajana perheiden ja palveluiden välillä sekä ammatillisen kasvun edellyttävän jatkuvaa teorian ja käytännön vuoropuhelua ja tämän reflektiota.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste