Jakelualueen laajentaminen
Salminen, Janina (2025)
Salminen, Janina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319772
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen mahdollisuudet laajentaa nykyistä jakeluverkostoa Keski-Suomen alueella. Tutkimus tehtiin kohdeyritykselle Pisa Jakelu Oy, joka jakaa osoitteellista postia ympäri Suomen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena (case study). Tutkimuksen tietoperustassa käytettiin alan kirjallisuutta, Suomen lakia ja säädöksiä sekä erilaisia internet lähteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin yrityksen sisäisistä dokumenteista, jakelutoiminnan tilasto-tiedoista sekä julkisista tietokannoista. Lisäksi analysoitiin potentiaalisen uuden jakelualueen väestörakennetta ja palvelutarvetta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että jakelualueen maantieteellinen laajentaminen voisi olla kohdeyrityksessä kannattavaa. Laajentamisella voitaisiin saavuttaa jopa 15 % kasvu nykyiseen talous-määrään verrattuna. Onnistunut laajentaminen edellyttää huolellista reittisuunnittelua, resurssien optimointia sekä markkinointia. Työssä tuodaan esiin myös mahdollisia riskejä sekä käydään läpi jatkotoimenpiteet.
Kohdeyritys pystyy hyödyntämään tutkimuksesta saatua tietoa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa on selvitetty mille alueelle laajentaminen olisi kannattavaa tehdä sekä millaisia tuotevolyymeja laajentamisella olisi mahdollista saavuttaa. Yrityksen täytyy tehdä tutkimuksen lisäksi alihankinnan sopimukset sekä hankkia pieni toimitila uudelta alueelta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että jakelualueen maantieteellinen laajentaminen voisi olla kohdeyrityksessä kannattavaa. Laajentamisella voitaisiin saavuttaa jopa 15 % kasvu nykyiseen talous-määrään verrattuna. Onnistunut laajentaminen edellyttää huolellista reittisuunnittelua, resurssien optimointia sekä markkinointia. Työssä tuodaan esiin myös mahdollisia riskejä sekä käydään läpi jatkotoimenpiteet.
Kohdeyritys pystyy hyödyntämään tutkimuksesta saatua tietoa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa on selvitetty mille alueelle laajentaminen olisi kannattavaa tehdä sekä millaisia tuotevolyymeja laajentamisella olisi mahdollista saavuttaa. Yrityksen täytyy tehdä tutkimuksen lisäksi alihankinnan sopimukset sekä hankkia pieni toimitila uudelta alueelta.