Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dialoginen kohtaaminen lasten ohjaamistyössä : opas Näe hyvä mussa -toiminnan vapaaehtoiselle leiriohjaajalle

Riikonen, Johanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Riikonen_Johanna.pdf (652.4Kt)
Opas.pdf (32.12Mt)
Lataukset: 


Riikonen, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420065
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa dialogisen kohtaamisen opas Parasta Lapsille ry:n Näe hyvä mussa -toiminnan vapaaehtoisille leiriohjaajille. Tavoitteena oli, että vapaaehtoiset ohjaajat saavat lisätyökaluja ohjaamistyöhön ja ymmärryksen dialogisen kohtaamisen merkityksestä. Samalla järjestö sai arvokasta tietoa dialogisten menetelmien mahdollisuuksista leirityöskentelyssä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui dialogisuuden tutkimukseen sosiaalialalla sekä erilaisiin dialogisiin menetelmiin.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista kehittämisen mallia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa tietoa kerättiin avoimilla kysymyksillä Parasta Lapsille ry:n leiriohjaajilta. Aineiston analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Leiriohjaajille suunnatun kyselyn tuloksissa dialogisuus määriteltiin vastavuoroisuutena ja pyrkimyksenä yhteisymmärrykseen. Nämä asiat ilmenevät erityisesti kuuntelemisena, kohtaamisena ja kunnioittamisena. Vastaajat korostivat aidon läsnäolon, avoimen suhtautumisen ja lasten ikätason huomioimisen tärkeyttä. Samat teemat esiintyvät opinnäytetyön teoriapohjassa.

Kehittämistyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja dialogiseen kohtaamiseen. Opas sisältää tietoa dialogisuuden perusteista, toimintamalleja kohtaamistilanteisiin sekä käytännön harjoituksia. Opas vastaa toimeksiantajan ajankohtaiseen tarpeeseen dialogisen toiminnan vahvistamiseksi ja antaa sysäyksen laajemmalle kehittämistyölle dialogisten käytäntöjen vahvistamiseksi Parasta Lapsille ry:n toiminnassa. Opasta voivat käyttää kaikki muutkin lasten ja nuorten parissa työskentelevät.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste