Tunnetaitojen ohjausvideo hoitoalan ammattilaisille
Peltonen, Ilmo (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420069
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa ohjausvideo tunnetaitojen opettamisesta hoitoalan ammattilaisten käyttöön. Ohjausvideon tarkoitus oli hyödyntää yksikön valmiiksi suunniteltua sisältöä tunnetaitoryhmästä sekä täydentää hyödyntäen Marsha Linehanin dialektisen käyttäytymisen opasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää henkilökunnan käytänteitä tunnetaitoryhmässä sekä lisätä ymmärrystä tunnetaitoryhmän sisällöstä. Ohjausvideo toteutettiin yhteistyössä Espoon nuorisopoliklinikan kanssa, joka toimi opinnäytetyön työelämänkumppanina.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kirjallinen raportti sisältää teoriaperustan, joka on toiminut ohjausvideon pohjana. Teoriapohja koostuu tunnetaidoista, näiden merkityksestä ja laiminlyömisestä sekä keinoista, joilla näitä kehittää.
Ohjausvideon sisältö perustuu Marsha Linehanin dialektisen käyttäytymisen oppaaseen. Ohjausvideon käsikirjoitus hyväksytettiin toimeksiantajalla ja tämän pohjalta tuotettiin ohjausvideo, josta kerättiin palaute yksikön henkilökunnalta. Ohjausvideon tuottamiseen hyödynnettiin LTXstudio sekä ChatGPT tekoälyjä sekä Powerpoint sovellusta ja editoinnissa käytettiin Microsoft Clipchamp sovellusta. Toimeksiantajan pyynnöstä video tuotettiin animaatiotyylisenä ja Powerpoint esityksinä.
Tuotokseksi tehtiin 1 ohjausvideo kestoltaan 9 minuuttia sekä tämä pilkottiin toimeksiantajan toiveesta ryhmäkertoihin sopiviksi. Pilkottujen videoiden kesto vaihtelee 1–3,5 minuutin välillä. Ohjausvideo sisältää ryhmäkertoihin jaettuna tunnetaitoryhmässä käytäviä tunnetaitoja kehittäviä aiheita kuten viisasmieli, biososiaalinen teoria, tietoinen läsnäolo, STOP-taito, TIPP-taidot, itsensä rauhoittaminen aistien avulla, mitä tunteet ovat ja niiden tehtävät, tunnetaitojen merkitys, ketjuanalyysi, tunnereaktioiden muuttaminen, tosiasioiden tarkastaminen, vastakkainen toiminta, ongelmanratkaisu, KIPS KUN malli sekä jämäkkyys.
Palautetta kerättiin anonyymisti palautekyselylomakkeella ja palautetta saatiin 4 työntekijältä. Viisiportaisella asteikolla annetut arvioinnit olivat pääosin neutraaleja tai osittain kriittisiä. Positiivista palautetta saatiin erityisesti opetuksen yhtenäistämisestä, kun taas ymmärryksen lisäämisen ja työskentelyn helpottamisen osalta esiin nousi kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön pohjalta olisi mahdollista kehittää laajempi videokurssi tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä hoitoalan ammattilaisille että asiakkaille. Lisäksi jatkokehityksenä voisi toteuttaa interaktiivisen, verkkopohjaisen koulutuksen sekä tuottaa video-oppaat useammalla kielellä. Opinnäytetyön vaikutuksia henkilöstön osaamiseen ja ryhmäohjauksen laatuun voitaisiin arvioida seurantatutkimuksella vuoden ja kahden kuluttua.
Asiasanat: tunnetaidot, tunnesäätely, hoitoalan ammattilainen, ohjausvideo
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kirjallinen raportti sisältää teoriaperustan, joka on toiminut ohjausvideon pohjana. Teoriapohja koostuu tunnetaidoista, näiden merkityksestä ja laiminlyömisestä sekä keinoista, joilla näitä kehittää.
Ohjausvideon sisältö perustuu Marsha Linehanin dialektisen käyttäytymisen oppaaseen. Ohjausvideon käsikirjoitus hyväksytettiin toimeksiantajalla ja tämän pohjalta tuotettiin ohjausvideo, josta kerättiin palaute yksikön henkilökunnalta. Ohjausvideon tuottamiseen hyödynnettiin LTXstudio sekä ChatGPT tekoälyjä sekä Powerpoint sovellusta ja editoinnissa käytettiin Microsoft Clipchamp sovellusta. Toimeksiantajan pyynnöstä video tuotettiin animaatiotyylisenä ja Powerpoint esityksinä.
Tuotokseksi tehtiin 1 ohjausvideo kestoltaan 9 minuuttia sekä tämä pilkottiin toimeksiantajan toiveesta ryhmäkertoihin sopiviksi. Pilkottujen videoiden kesto vaihtelee 1–3,5 minuutin välillä. Ohjausvideo sisältää ryhmäkertoihin jaettuna tunnetaitoryhmässä käytäviä tunnetaitoja kehittäviä aiheita kuten viisasmieli, biososiaalinen teoria, tietoinen läsnäolo, STOP-taito, TIPP-taidot, itsensä rauhoittaminen aistien avulla, mitä tunteet ovat ja niiden tehtävät, tunnetaitojen merkitys, ketjuanalyysi, tunnereaktioiden muuttaminen, tosiasioiden tarkastaminen, vastakkainen toiminta, ongelmanratkaisu, KIPS KUN malli sekä jämäkkyys.
Palautetta kerättiin anonyymisti palautekyselylomakkeella ja palautetta saatiin 4 työntekijältä. Viisiportaisella asteikolla annetut arvioinnit olivat pääosin neutraaleja tai osittain kriittisiä. Positiivista palautetta saatiin erityisesti opetuksen yhtenäistämisestä, kun taas ymmärryksen lisäämisen ja työskentelyn helpottamisen osalta esiin nousi kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön pohjalta olisi mahdollista kehittää laajempi videokurssi tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä hoitoalan ammattilaisille että asiakkaille. Lisäksi jatkokehityksenä voisi toteuttaa interaktiivisen, verkkopohjaisen koulutuksen sekä tuottaa video-oppaat useammalla kielellä. Opinnäytetyön vaikutuksia henkilöstön osaamiseen ja ryhmäohjauksen laatuun voitaisiin arvioida seurantatutkimuksella vuoden ja kahden kuluttua.
Asiasanat: tunnetaidot, tunnesäätely, hoitoalan ammattilainen, ohjausvideo