Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

GDPR-tietämys ja käytännöt pk-yritysten sähköpostimarkkinoinnissa

Marja-aho, Emma (2025)

 
Avaa tiedosto
Marja-aho_Emma.pdf (1.383Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Marja-aho, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420490
Tiivistelmä
GDPR eli yleinen tietosuoja-asetus on tullut voimaan vuonna 2018 ja sen tavoitteena on parantaa henkilötietojen suojaa EU:n alueella. Tutkimuksessa selvitettiin Keski-Suomen alueen pk-yritysten GDPR-tietämystä ja käytäntöjä sähköpostimarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineistoa kerättiin viidellä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla sekä erilaisista luotettavista tietolähteistä. Tavoitteena oli kartoittaa pk-yritysten GDPR-osaamista, käytäntöjä ja asetuksen vaikutuksia sähköpostimarkkinointiin. Tutkimus toteutettiin kevään 2025 aikana.

Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kaikilla haastateltavilla oli peruskäsitys siitä, mitä GDPR tarkoittaa ja kuinka se vaikuttaa heidän toimenkuvaansa. Osa haastateltavista kohtasi kuitenkin haasteita asetuksen noudattamisessa, erityisesti vähäisen koulutuksen vuoksi. Suuremmilla pk-yrityksillä oli selkeämpi käsitys siitä, kuinka GDPR vaikuttaa heidän päivittäiseen työhönsä, ja kaikki haastatellut yritykset olivat saaneet koulutusta tietosuoja-asetuksesta.

GDPR:n vaikutus pk-yritysten sähköpostimarkkinointiin oli vaihteleva. Joissakin yrityksissä muutoksia oli tehty vähän tai ei ollenkaan, mutta osassa yrityksistä oli kehitetty sähköpostimarkkinointijärjestelmiä ja varmistettu, että markkinointiin oli saatu tarvittava suostumus. Suurimpia haasteita yritykset kokivat tietosuojan toteuttamisessa olevan resurssien ja ajan puute sekä osaamisen ylläpitäminen.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että pk-yrityksillä oli kohtuullinen osaaminen GDPR:n noudattamisessa ja sen vaikutus sähköpostimarkkinointiin tunnistettiin, mutta osaamisessa oli edelleen parantamisen varaa. Tulosten perusteella pk-yritysten tulee huolehtia henkilöstön riittävästä ja ajantasaisesta koulutuksesta sekä tiedon sisäisestä jakamisesta. Käytännönläheisten ohjeistusten ja ajantasaisen koulutuksen toteuttaminen nähtiin tärkeinä toimenpiteinä, jotka tukisivat GDPR:n täysimittaista noudattamista, vähentäisivät epävarmuutta ja helpottaisivat sähköpostimarkkinoinnin kehittämistä jatkuvasti muuttuvassa sääntely-ympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste