Kohti onnistuneita digitaalisia asiakaskokemuksia : yritysasiakkaan digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämistyö Lassila & Tikanojan ympäristöpalveluissa
Norrbacka, Sanna (2025)
Norrbacka, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420321
Tiivistelmä
Yritysasiakkaiden merkitys on kasvanut Lassila & Tikanojan kiertotalousliiketoiminnassa, mihin ovat vaikuttaneet tiukentunut jätelaki ja kierrätysvelvoitteet, kiertotalouden teemojen nousu sekä vastuullisuuskysymykset yritystoiminnassa. Lassila & Tikanoja halusi kehittää yritysasiakkaan digitaalista asiakaskokemusta, koska palveluiden tilaaminen on siirtymässä vahvasti digitaalisiin kanaviin. Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämistyössä tutkittiin yritysasiakkaiden näkemyksiä onnistuneesta digitaalisesta asiakaskokemuksesta ja pyydettiin yritysasiakkailta ideoita uuden tilauslomakkeen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin videohaastatteluilla, jotka analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Onnistuneeseen digitaaliseen asiakaskokemukseen vaikuttavat yritysasiakkaiden mukaan erityisesti visuaalinen ilme, tilaamisen vaivattomuus sekä luotettavuus, mutta käyttäjien kokemusten pohjalla vaikuttavat lisäksi omat mieltymykset ja digikokemukset sekä yrityksen brändimielikuva. Opinnäytetyön tuloksena saatiin konkreettisia kehitysideoita uudelle tilauslomakkeelle, ja näiden ideoiden mahdollinen käytäntöön vieminen seuraa opinnäytetyöprosessin jälkeen.