Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Avaimet onnistuneeseen etäjohtamiseen

Savolainen, Annika (2025)

 
Avaa tiedosto
Savolainen_Annika.pdf (3.315Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Savolainen, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520538
Tiivistelmä
Vuonna 2020 koronapandemia yllätti yhteiskunnan ja sai aikaan etätyön murroksen maailmanlaajuisesti. Etätyöskentelystä tuli yhdessä yössä uusi normaali ja yritykset tekivät parhaansa mukautuakseen tähän muutokseen. Pandemian aiheuttamat rajoitukset purettiin, mutta etätyö ehti vakiinnuttaa asemansa opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia etäjohtamista kohdeorganisaation monikanavaisissa asiakaspalvelutiimeissä. Tutkimuksella pyrittiin löytämään etäjohtamisen kompastuskivet ja etsimään niihin ratkaisuja.

Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin ammattikirjallisuutta ja aiempia tutkimustuloksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake etäjohtamisen laadusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä kohdistettiin kohdeorganisaation monikanavaisille asiakaspalvelutiimeille. Esihenkilöiden teemahaastatteluilla täydennettiin kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Haastattelut toivat esiin toisen näkökulman etäjohtamisen haasteista.

Opinnäytetyö pyrki vastamaan tutkimuskysymyksiin: kuinka tyytyväisiä työntekijät ovat etäjohtamisen laatuun ja mitkä tekijät vaikuttavat etäjohtamisen onnistumiseen. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä enemmistön työntekijöistä olevan pääosin tyytyväisiä etäjohtamisen laatuun. Myös esihenkilöt olivat itsearvioinnissa melko tyytyväisiä etäjohtamisen laatuun. Vaikka työntekijät ja esihenkilöt raportoivat pääosin tyytyväisyydestä, tuloksista löydettiin myös kehittämistarpeita. Etäjohtamisen laatua voidaan parantaa kasvattamalla etätöissä palautteen määrää, lisäämällä vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, sopimalla yhteiset etätyön pelisäännöt, tarjoamalla enemmän tukea hyvinvointiin sekä valmentamalla yksilöllisemmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste