Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matojen riemukaari : osallistava vihertaide julkisena taiteena posthumanismin ja taidekilpailujen kontekstissa

Torvinen, Sari (2025)

 
Avaa tiedosto
Torvinen_Sari.pdf (13.51Mt)
Lataukset: 


Torvinen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420275
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vihertaidetta julkisen taiteen ilmaisumuotona ja pyrittiin osoittamaan, että vihertaide voi toimia julkisen taiteen kontekstissa yhtä lailla kuin perinteisemmätkin taidemuodot. Sen vuoksi tutustuttiin vihertaidetta tekevien taiteilijoiden teoksiin ja erilaisiin ilmaisukeinoihin. Huomiota kiinnitettiin myös osallistavuuden muotoihin, viljelytapojen valintaan sekä teosten elinkaaren ja huollon kysymyksiin.

Lisäksi hypoteesina oli, että vihertaidetta ei juurikaan hankita julkisen taiteen kilpailuissa ja portfoliohauissa. Tämän vuoksi tarkasteltiin vuoden mittaista otosta julkisen taiteen toteutuneista teoshankinnoista ja avautuneista taidehauista 2024–2025. Sen avulla pyrittiin löytämään teoshankintojen kriteereitä ja näkemään, voisiko vihertaide vastata niihin.

Vihertaiteen ilmaisun kysymyksiä ja käytännön ratkaisuja tutkittiin Sari Torvisen taiteellisen opinnäytetyön Matojen riemukaari moniammatilliseen yhteistyöprosessiin paneutumalla. Verrokkitaiteilijoiden teosten tutkimisella laajennettiin kuvaa mahdollisuuksista. Lisäksi teosta asemoitiin taiteen kentällä esittelemällä muita siihen liittyviä taidesuuntauksia.

Opinnäytteen teoreettinen viitekehys nojasi posthumanismiin ja sen piiriin kuuluviin eläinfilosofiaan ja kasvifilosofiaan. Näiden avulla tarkasteltiin erityisesti ihmisten ja ei-inhimillisten valtasuhteita, affirmatiivista huolenpitoa ja lajien yhteenkietoutumista.

Julkisen taiteen teoshankintojen tärkeimpiä kriteereitä otoksen mukaan olivat värikkyys, kolmiulotteisuus ja pysyvyys. Lisäksi tärkeitä olivat kohdespesifien seikkojen huomioiminen, tekninen laadukkuus, pitkäikäisyys, taiteellinen laatu ja ylläpidon vaivattomuus. Yksikään otoksen teos ei ollut vihertaidetta.

Opinnäytetyö toteaa, että vihertaide pystyy vastaamaan hakujen toiveisiin pysyvyydestä ja taiteellisesta laadusta. Pysyvyys vain on ajateltava sellaisena, että teos voi muuttaa ajan kuluessa muotoaan. Taiteellinen laatu on kiinni teoksen ideasta ja toteutuksesta, ei käytetyistä tekniikoista ja materiaaleista. Ekologisesti toteutettu vihertaide voi olla myös osa kaupunkien kestävyysmurrosta. Silloin se vastaa teosten kestävyyden vaateeseen ekologiankin tasolla. Lisäksi teoksen tuoma kokonaishyöty taidekokemuksena, yhteisöllisenä toimintana ja ekologisena tekona voi laajemmin tarkasteltuna ylittää hoitokulut.
 
The thesis explored green art as a form of public art expression and aimed to show that green art can function in the context of public art just as well as more traditional art forms. It therefore explored the works and different means of expression of green art practitioners. Attention was also paid to forms of participation, the choice of cultivation methods and issues of life cycle and maintenance of the works.

In addition, it was hypothesised that green art is rarely acquired through public art competitions and portfolio searches. Therefore, a one-year sample of public art acquisitions and open art calls 2024–2025 was examined to identify criteria for art acquisitions and to see if green art could meet them.

Issues of green art expression and practical solutions were explored by looking at the multi-professional collaborative process of Sari Torvinen's art thesis Triumphal Arch of Worms. By examining the works of peer artists, the picture of possibilities was broadened. In addition, the work was positioned in the art field by introducing other related art movements.

The theoretical framework of the thesis was based on posthumanism and the philosophy of animals and plant philosophy within it. In particular, these were used to examine human–nonhuman power relations, affirmative care and the interconnectedness of species.

According to the sample, the most important criteria for public art acquisitions were colourfulness, three-dimensionality and permanence. Other important criteria were consideration of site-specific issues, technical quality, longevity, artistic quality and ease of maintenance. None of the works in the sample was green art.

The thesis concludes that green art can meet the criteria of durability and artistic quality. Permanence is simply to be thought of so, that a work can change its form over time. Artistic quality depends on the idea and execution of the work, not on the techniques and materials used. Ecologically realised green art can also be part of the urban sustainability revolution. In this case, it responds to the need for sustainability of works at an ecological level as well. Moreover, the overall benefits of the work as an artistic experience, a community activity and an ecological act can, in a broader sense, exceed the management costs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste