Nuorten ääni kuuluviin : nuorten kokemustarinoiden kerääminen ja jakaminen vaikuttamisen työkaluna Lahden etsivässä nuorisotyössä
Korhonen, Heljä; Pitkänen, Ida (2025)
Korhonen, Heljä
Pitkänen, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Lahden etsivään nuorisotyöhön työmenetelmä, jonka avulla kerätään ja jaetaan nuorten kokemustarinoita. Kohdentamalla tarinoita oikeille tahoille voidaan parantaa nuorisotyön tunnettavuutta, luoda ymmärrystä nuorten tilanteista ja edistää heidän osallisuuttaan yhteiskunnassa. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu nuorten osallisuuden ja vaikuttamisen teemoihin. Lisäksi keskeisenä viitekehyksenä toimii etsivä nuorisotyö. Opinnäytetyössä avataan myös tarinallisuuden käsitettä ja sen käyttöä työmenetelmän näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Sen tuotoksena oli ohjeistus tarinallisen työmenetelmän käyttöön. Työmenetelmää pilotoitiin käytännössä kolmen etsivän nuorisotyön asiakkaan kanssa. Tarinahaastatteluiden yhteydessä nuorilta kerättiin vapaamuotoista palautetta. Työntekijät otettiin mukaan kehittämistyöhön järjestämällä heille ryhmämuotoinen teemahaastattelu. Tuotos sisältää selkeät, vaiheittaiset ohjeet työmenetelmän toteuttamiseen sekä neuvoja sen käyttöön. Mukana on haastattelurunko nuoren kokemustarinan keräämiseen ja suostumuslomake tarinan jakamista varten. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu valmiit julkaisupohjat, jotka helpottavat kerättyjen tarinoiden asettamista julkaisuvalmiiksi. Ohjeistuksessa painotetaan sitä, ettei työskentelyn tarvitse aina tähdätä nuoren tarinan julkaisuun, vaan sen avulla voidaan esimerkiksi pysähtyä tarkastelemaan kuljettua matkaa tai etsimään voimavaroja.
Työmenetelmä luotiin tarkastellen sen käyttäjien toiveita, tarpeita ja ajatuksia. Työntekijöiden haastattelu antoi arvokasta materiaalia työmenetelmän viimeistelyyn, sekä myös sen arviointiin. Arvioinnin kannalta keskeisiä teemoja olivat työmenetelmän sopivuus etsivään nuorisotyöhön sekä sen sovellettavuus erilaisiin asiakastilanteisiin. Nähtiin tärkeänä, että myös nuori saisi osallistua tarinan luomiseen mahdollisimman aktiivisesti näin halutessaan ja työntekijä pääsisi hyödyntämään omaa ammatillista osaamistaan ja luovuuttaan.
Tarinallista työmenetelmää voidaan soveltaa myös muissa konteksteissa, joissa halutaan tuoda esiin tietyn ryhmän ääni. Tarinoita voidaan kerätä eri teemoista tai kokemuksista, riippuen niiden käyttötarkoituksista ja tavoitteista. Työmenetelmän avulla nuoret tulevat kuulluksi ja se lisää heidän vaikuttamismahdollisuuksiaan.
Asiasanat: etsivä nuorisotyö, osallisuus, vaikuttaminen, tarinallisuus, työmenetelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Sen tuotoksena oli ohjeistus tarinallisen työmenetelmän käyttöön. Työmenetelmää pilotoitiin käytännössä kolmen etsivän nuorisotyön asiakkaan kanssa. Tarinahaastatteluiden yhteydessä nuorilta kerättiin vapaamuotoista palautetta. Työntekijät otettiin mukaan kehittämistyöhön järjestämällä heille ryhmämuotoinen teemahaastattelu. Tuotos sisältää selkeät, vaiheittaiset ohjeet työmenetelmän toteuttamiseen sekä neuvoja sen käyttöön. Mukana on haastattelurunko nuoren kokemustarinan keräämiseen ja suostumuslomake tarinan jakamista varten. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu valmiit julkaisupohjat, jotka helpottavat kerättyjen tarinoiden asettamista julkaisuvalmiiksi. Ohjeistuksessa painotetaan sitä, ettei työskentelyn tarvitse aina tähdätä nuoren tarinan julkaisuun, vaan sen avulla voidaan esimerkiksi pysähtyä tarkastelemaan kuljettua matkaa tai etsimään voimavaroja.
Työmenetelmä luotiin tarkastellen sen käyttäjien toiveita, tarpeita ja ajatuksia. Työntekijöiden haastattelu antoi arvokasta materiaalia työmenetelmän viimeistelyyn, sekä myös sen arviointiin. Arvioinnin kannalta keskeisiä teemoja olivat työmenetelmän sopivuus etsivään nuorisotyöhön sekä sen sovellettavuus erilaisiin asiakastilanteisiin. Nähtiin tärkeänä, että myös nuori saisi osallistua tarinan luomiseen mahdollisimman aktiivisesti näin halutessaan ja työntekijä pääsisi hyödyntämään omaa ammatillista osaamistaan ja luovuuttaan.
Tarinallista työmenetelmää voidaan soveltaa myös muissa konteksteissa, joissa halutaan tuoda esiin tietyn ryhmän ääni. Tarinoita voidaan kerätä eri teemoista tai kokemuksista, riippuen niiden käyttötarkoituksista ja tavoitteista. Työmenetelmän avulla nuoret tulevat kuulluksi ja se lisää heidän vaikuttamismahdollisuuksiaan.
Asiasanat: etsivä nuorisotyö, osallisuus, vaikuttaminen, tarinallisuus, työmenetelmä