Perehdytys vakuutusalalle : matka asiantuntevaksi ammattilaiseksi
Tuomisto, Saana-Reetta (2025)
Tuomisto, Saana-Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420399
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin itsenäisenä työnä, havainnoiden uuden palveluneuvojan perehtymisprosessia vakuutusalalle henkilöasiakasliiketoiminnan tehtäviin.
Työn tavoitteena oli kerätä perehdytyksestä kattava tietoperusta sekä läpileikkaus palveluneuvojan konkreettisesta perehdytysprosessista kokonaisuudessaan päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön keinoin. Tietoperustan ja havaintojen pohjalta selvitettiin, kuinka onnistuneena perehdytysprosessia voitiin pitää ja millaisia mahdollisia kehittymissuuntauksia havaintojen pohjalta voitiin huomata.
Tietoperustassa perehdytystä tutkittiin eri lähdemateriaaleihin pohjautuen, käyden läpi perehdytyksen termistöä, malleja, käytännön toimia sekä tulevaisuuden kehityssuuntauksia. Lisäksi tietoperustassa käytiin läpi myös perehdytystä erityisesti vakuutusalan näkökulmasta.
Tuloksista voidaan päätellä, että perehtymisprosessi on hoidettu organisaatiossani laadukkaasti ja tavoitteellisesti jo nykyisin. Kuitenkin asioiden toistuvuutta sekä perehdytysprosessin jaottelua eri aihealueiden ja teemojen osalta voisi hyödyntää paremmin, jotta uudella työntekijällä olisi tarpeeksi aikaa oppimiselle eri osa-alueiden osalta.
Työn tavoitteena oli kerätä perehdytyksestä kattava tietoperusta sekä läpileikkaus palveluneuvojan konkreettisesta perehdytysprosessista kokonaisuudessaan päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön keinoin. Tietoperustan ja havaintojen pohjalta selvitettiin, kuinka onnistuneena perehdytysprosessia voitiin pitää ja millaisia mahdollisia kehittymissuuntauksia havaintojen pohjalta voitiin huomata.
Tietoperustassa perehdytystä tutkittiin eri lähdemateriaaleihin pohjautuen, käyden läpi perehdytyksen termistöä, malleja, käytännön toimia sekä tulevaisuuden kehityssuuntauksia. Lisäksi tietoperustassa käytiin läpi myös perehdytystä erityisesti vakuutusalan näkökulmasta.
Tuloksista voidaan päätellä, että perehtymisprosessi on hoidettu organisaatiossani laadukkaasti ja tavoitteellisesti jo nykyisin. Kuitenkin asioiden toistuvuutta sekä perehdytysprosessin jaottelua eri aihealueiden ja teemojen osalta voisi hyödyntää paremmin, jotta uudella työntekijällä olisi tarpeeksi aikaa oppimiselle eri osa-alueiden osalta.