Ostajan opas
Ritala, Sofia (2025)
Ritala, Sofia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kirjallinen "Ostajan opas" Yritys X:n osto-organisaation käyttöön. Oppaan tavoitteena oli kuvata ostajan työnkuvaa sekä selkeyttää ostajan työn keskeisimpiä työtehtäviä, prosesseja ja sidosryhmiä toimeksiantajayrityksessä, sekä kartoittaa ostajan työnkuvan keskeisimpiä haasteita. Työn lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen tarve koota ostajan rooliin liittyvät olennaisimmat prosessit, työkalut ja yhteistyötahot yksiin kansiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kokonaistutkimuksena, jossa hyödynnettiin strukturoimattoman kyselyn keinoin kerättyä aineistoa Yritys X:n ostajilta. Vastauksia analysoitiin laadullisin menetelmin. Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti hankintatoimea, ostajan tehtäväkenttää ja roolia yrityksessä sekä siihen liittyviä prosesseja ja sidosryhmiä. Koska toimeksiantajayrityksestä ja sen toiminnasta oli tarjolla vain vähän kirjallista aineistoa, teoriataustaa täydennettiin yrityksen henkilöstön haastatteluilla. Lähteinä käytettiin lisäksi alan kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityksen ostajien rooli on monipuolinen ja keskeinen yrityksen toiminnan sekä toimitusketjun toimivuuden kannalta. Ostajat kokivat roolinsa tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi, mutta kokivat työn myös toisinaan kuormittavaksi kiireen ja manuaalisten työvaiheiden vuoksi. Myös kommunikaatiossa ja tiedonkulussa koettiin jonkin verran haasteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ostajan roolissa korostuu niin itsenäinen työskentely, kuin tiivis yhteistyö eri sidosryhmien kanssa. Työn haasteisiin voidaan vastata tehokkaalla työprosessien kehittämisellä, hyvällä viestinnällä sekä manuaalisten työtehtävien automatisoinnilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kokonaistutkimuksena, jossa hyödynnettiin strukturoimattoman kyselyn keinoin kerättyä aineistoa Yritys X:n ostajilta. Vastauksia analysoitiin laadullisin menetelmin. Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti hankintatoimea, ostajan tehtäväkenttää ja roolia yrityksessä sekä siihen liittyviä prosesseja ja sidosryhmiä. Koska toimeksiantajayrityksestä ja sen toiminnasta oli tarjolla vain vähän kirjallista aineistoa, teoriataustaa täydennettiin yrityksen henkilöstön haastatteluilla. Lähteinä käytettiin lisäksi alan kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityksen ostajien rooli on monipuolinen ja keskeinen yrityksen toiminnan sekä toimitusketjun toimivuuden kannalta. Ostajat kokivat roolinsa tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi, mutta kokivat työn myös toisinaan kuormittavaksi kiireen ja manuaalisten työvaiheiden vuoksi. Myös kommunikaatiossa ja tiedonkulussa koettiin jonkin verran haasteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ostajan roolissa korostuu niin itsenäinen työskentely, kuin tiivis yhteistyö eri sidosryhmien kanssa. Työn haasteisiin voidaan vastata tehokkaalla työprosessien kehittämisellä, hyvällä viestinnällä sekä manuaalisten työtehtävien automatisoinnilla.