A Service Concept for an Internal IT Service
Varjela, Katja (2025)
Varjela, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii palvelumuotoilumenetelmien soveltamista sisäisen IT-järjestelmäpalvelun palvelukonseptin kehittämiseen. Tutkimuksen tavoitteena on vastata organisaatioiden haasteisiin, jotka liittyvät pirstaloituneisiin ja tehottomiin IT-palveluihin. Tavoitteena oli luoda palvelukonsepti olemassa olevalle sisäiselle IT-järjestelmälle case-yrityksessä. Case-yritys on globaali IT-alan yritys, joka toimii Suomessa. Kehitetty palvelukonsepti toimii mallina sisäisten IT-järjestelmäpalveluiden standardisoinnille ja parantamiselle. Organisaatio ja sen työntekijät hyötyvät parantuneista IT-järjestelmäpalveluista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Dokumenttianalyysiä, alustavia haastatteluja, työpajoja ja sidosryhmähaastatteluja käytettiin kvalitatiivisen datan keräämiseen. Palvelumuotoilumenetelmiä, mukaan lukien sidosryhmäkartoitus ja prototyypin luominen, sovellettiin palvelukonseptin kehittämiseen. Tutkimus keskittyi ymmärtämään käyttäjien ja sidosryhmien näkemyksiä sisäisistä IT-palveluista ja tunnistamaan kehityskohteita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelukonseptin mallipohja ja sitä tukevat mallipohjat (järjestelmän sidosryhmäkartta, järjestelmän palvelukomponenttikartta, neuvonantajan persoona ja työntekijän kehityssuunnitelma). Keskeiset löydökset korostivat teknologian, kommunikaation ja yhteistyön, ihmisten ja resurssien, yhtenäisten palveluprosessien ja -kanavien sekä IT:n arvoa liiketoiminnalle. Tutkimus osoitti, että hyvin määritellyn palvelukonseptin toteuttaminen voi johtaa lisääntyneeseen käyttäjätyytyväisyyteen ja kustannustehokkuuteen. Onnistunut toteutus edellyttää vahvaa johdon tukea ja tehokasta muutoksenhallintaa. Palvelukonseptin mallipohjat tarjoavat käytännöllisen viitekehyksen organisaatioille palveluiden kartoittamiseen, parannuskohteiden tunnistamiseen ja sisäisten IT-palveluiden arvon yhteisen ymmärryksen rakentamiseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Dokumenttianalyysiä, alustavia haastatteluja, työpajoja ja sidosryhmähaastatteluja käytettiin kvalitatiivisen datan keräämiseen. Palvelumuotoilumenetelmiä, mukaan lukien sidosryhmäkartoitus ja prototyypin luominen, sovellettiin palvelukonseptin kehittämiseen. Tutkimus keskittyi ymmärtämään käyttäjien ja sidosryhmien näkemyksiä sisäisistä IT-palveluista ja tunnistamaan kehityskohteita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelukonseptin mallipohja ja sitä tukevat mallipohjat (järjestelmän sidosryhmäkartta, järjestelmän palvelukomponenttikartta, neuvonantajan persoona ja työntekijän kehityssuunnitelma). Keskeiset löydökset korostivat teknologian, kommunikaation ja yhteistyön, ihmisten ja resurssien, yhtenäisten palveluprosessien ja -kanavien sekä IT:n arvoa liiketoiminnalle. Tutkimus osoitti, että hyvin määritellyn palvelukonseptin toteuttaminen voi johtaa lisääntyneeseen käyttäjätyytyväisyyteen ja kustannustehokkuuteen. Onnistunut toteutus edellyttää vahvaa johdon tukea ja tehokasta muutoksenhallintaa. Palvelukonseptin mallipohjat tarjoavat käytännöllisen viitekehyksen organisaatioille palveluiden kartoittamiseen, parannuskohteiden tunnistamiseen ja sisäisten IT-palveluiden arvon yhteisen ymmärryksen rakentamiseen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Service package concept, a present day approach to elderly service in service Houses - A case study : Residents' perspective towards service package concept in the Case House
Ngige, Caroline (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2014)Service for ageing population has sparked a lot of debate across nations today. People are living longer and the ageing service sector is bracing itself for more challenges as service needs increase with the rising proportion ... -
Navigating in the Youth Service Ecosystem - Using a service design approach to improve services and customer experience in the City of Turku’s youth services
Suihkonen, Anneli (2021)The master’s thesis was a research and development project conducted for the Central Administration of the City of Turku. The work was strongly related to ongoing local government pilots on employment and Smart and Wise ... -
Supporting Services for Learning Disabilities : End-user Perspective of the Service System in Helsinki, Finland. Multiple-case Study of the Service Paths for Learning Disabilities
Arponen, Minna (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2018)This multiple-case study investigates the end-user perspective of the supporting services for learning disabilities. Moreover, in the case of comprehensive school aged children who have learning disabilities that cannot ...