Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Itsetuntemus ja itsesäätelytaitojen harjoittelua lastensuojeluyksikössä

Sainio, Kirsi (2025)

 
Avaa tiedosto
Sainio_Kirsi.pdf (343.6Kt)
Lataukset: 


Sainio, Kirsi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420295
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tuottaa Familar lastensuojeluyksikköön kuntouttavia tunnetaitohetkiä, harjoitella sijaishuollossa olevien lasten kanssa tunneilmaisun keinoja ja niiden tuominen lastensuojelutyöhön. Tunnetaitohetkien tavoite oli tukea lasten itsesäätelytaitoja ja kehittää minäkuvaa. Omana tavoitteena oli oppia tuottamaan ja toteuttamaan toiminallisia tunnetaitohetkiä, joilla tukea lapsien kasvua ja kehitystä sekä edistää omaa ammattitaitoa. Kehittämistehtävänä oli löytää toiminnallisia tapoja käsitellä itsetuntemusta ja itsesäätelytaitoja lastensuojelussa. Tarkoituksena oli toteuttaa neljä toiminnallista tunnetaitohetkiä sijaishuollon lapsille. Teemat ovat nousseet asiakasryhmän arjessa näkyvistä tunnetaitojen haasteista ja tarpeesta tukea lapsia niiden kanssa.   

Kehittämistyön teoreettinen viitekehys kuvaa sijaishuollon ja lastensuojelun tietoperustaa sekä kehittämistehtävässä olevaa lastensuojeluyksikköä ja siellä käytettäviä toimintatapoja.  Teoriaosuudessa avataan lapsen psyykkisen kehityksen vaiheita, sijoitettujen lapsien tyypillisisiä haasteita ja mitä tunnetaidot ja itsetuntemus tarkoittavat. Opinnäytetyö on toiminallinen kehittämistyö, jossa menetelmänä oli suunnitelmalliset toimintahetket. Lasten kanssa työskentelyssä käytettiin psykoedukaatio menetelmää ja toiminnallisissa osuuksia luovia menetelmiä. Toimintaa arvioitiin havainnoimalla lapsia ja heidän työskentelyään.  

Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin toteuttamalla tunnetaitohetket. Havainnollistamismenetelmällä selvisi, että lapsilla on vähän tietoa aihealueesta ja tunnetaitovälineistä sekä miten he itse voisivat kehittää omia tunnetaitojaan. Lapset osallistuivat tunnetaitohetkiin tai olivat läsnä. Ryhmässä toimiminen kasvatti heidän vuorovaikutustaitojaan ja paransi heidän minä kuvaansa. Tunnetaitohetkien suunnitelma oli toimiva, aika oli sopiva ja esivalmistelu auttoi lapsia saamaan aikaan tunnetaitovälineitä. Lapset ovat ottaneet puheeksi tunnetaitohetkillä olevia aiheita myöhemmin, joten tätä voidaan pitää hyvänä tuloksena. Omakehitys näkyi toimintakokonaisuuden onnistuneena toteuttamisena. Työntekijöiltä saatu palaute ja tunnetaitohetkillä tehtyjen välineiden hyötykäyttö on hyvä kriteeri onnistuneesta kehittämistyöstä.  Kehittämisehdotuksena on jatkaa tunnetaitohetkien toteuttamista ja kerätä niitä opinnäytetyössä tehtyyn kansioon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste