Perheen rooli nuoren talousosaamisen kehittymisessä
Vihavainen, Sohvi (2025)
Vihavainen, Sohvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suomalaisperheissä tuetaan yläkouluikäisten nuorten talousosaamisen kehittymistä. Lisäksi työssä selvitettiin, kokevatko nuoret vanhemmiltaan saadun talouskasvatuksen riittäväksi ja mihin taloudellisiin aiheisiin nuoret toivovat lisää opastusta perheeltään. Tarkoituksena oli havaita kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen perheen talouskasvatukseen liittyviä ilmiöitä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee talousosaamista sekä talouskasvatusta, ja aiheita lähestytään erityisesti nuorten talousosaamista ja -kasvatusta painottaen. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin survey-tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin standardoidulla kyselylomakkeella verkossa. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä määrällisiä analyysimenetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella nuoret kokevat saavansa huoltajiltaan riittävästi taloudellista tietoa. Nuoret saavat huoltajiltaan tietoa tai opastusta yleisimmin rahan säästämiseen sekä rahankäyttöön ja budjetointiin liittyen, mutta muista aiheista tiedon tai opastuksen saanti on vähäistä. Tuloksista ilmenee myös, että enemmistö nuorista ei haluaisi jutella useammin huoltajiensa kanssa taloudellisista asioista, mikä saattaa olla haasteena perheen talouskasvatukselle. Tuloksista selviää, että talouskasvatuksessa saattaa olla huomattaviakin eroja perheiden välillä, mikä lisää painetta koulussa tapahtuvalle talousopetukselle erojen tasaamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee talousosaamista sekä talouskasvatusta, ja aiheita lähestytään erityisesti nuorten talousosaamista ja -kasvatusta painottaen. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin survey-tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin standardoidulla kyselylomakkeella verkossa. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä määrällisiä analyysimenetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella nuoret kokevat saavansa huoltajiltaan riittävästi taloudellista tietoa. Nuoret saavat huoltajiltaan tietoa tai opastusta yleisimmin rahan säästämiseen sekä rahankäyttöön ja budjetointiin liittyen, mutta muista aiheista tiedon tai opastuksen saanti on vähäistä. Tuloksista ilmenee myös, että enemmistö nuorista ei haluaisi jutella useammin huoltajiensa kanssa taloudellisista asioista, mikä saattaa olla haasteena perheen talouskasvatukselle. Tuloksista selviää, että talouskasvatuksessa saattaa olla huomattaviakin eroja perheiden välillä, mikä lisää painetta koulussa tapahtuvalle talousopetukselle erojen tasaamiseksi.