Palvelumuotoilua matkailualalle
Härkin, Sari (2025)
Härkin, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520695
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli koulutusmateriaalin tekeminen palvelumuotoilusta matkailualan toimijoille. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Glow 2.0 Green energy technologies for tourism growth -hanke. Toimeksiantajan toiveena oli käytännönläheinen koulutusmateriaali, joka antaa matkailualan toimijoille työvälineitä palvelujensa ja yritystoimintansa kehittämiseen. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin palvelumuotoilua käsitteenä, palvelumuotoilun periaatteita ja prosessia. Lisäksi määriteltiin palvelumuotoiluun oleellisesti kuuluvia käsitteitä, kuten asiakasymmärrys, palvelupolku, service blueprint sekä tunnelmamuotoilu. Lisäksi pohdittiin palvelumuotoilun hyötyjä liiketoiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyön substanssin lisäksi tekijä perehtyi koulutusmateriaalin tekemiseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutusmateriaali, josta tehtiin tietoperustaan pohjautuen Power Point -diasarja. Koulutusmateriaaliin valikoitui mukaan palvelumuotoilun määrittely ja sen prosessi, palvelumuotoilun hyödyt, asiakasprofiili, asiakkaan palvelupolku, tunnelmamuotoilu sekä palvelumuotoilun sanastoa.