VAUHTIA JA VAARALLISIA TILANTEITA – ENSIAPUKOULUTUKSEN JA -OPPAAN KEHITTÄMINEN IITIN PÄIVÄHOIDOLLE
Litmanen, Anna; Litmanen, Titta (2015)
Litmanen, Anna
Litmanen, Titta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224778
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lasten ensiapuun kohdentuneen ensiapukoulutuksen ja -oppaan suunnittelua Iitin päivähoidolle. Työn tavoitteena oli kehittää Iitin päivähoidon henkilökunnan ensiaputaitoja, luoda henkilökunnalle toimintamalleja lasten tapaturma- ja sairaustapausten varalle sekä kehittää turvallisuusnäkemyksiä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta. Alle 7-vuotiaiden lasten yleisimpiä tapaturmia ovat muun muassa kaatumiset, putoamiset ja elottoman ympäristön aiheuttamat mekaaniset vammat. Tapaturmaisten kuolemien kolme yleisintä syytä saman ikäisillä on hukkuminen, tukehtuminen ja liikenne. Päivähoidossa tapahtuvat tapaturmat ovat pääasiassa kaatumisia ja putoamisia. Opinnäytetyön suunnittelun takana oli ajatus tapaturmien vaikutuksesta kansanterveydelle ja maallikkoensiavun tärkeys hoitoketjulle.
Koulutusta ja opasta varten tutustuttiin lasten yleisimpiin tapaturmiin ja sairaskohtauksiin tutkitun tiedon pohjalta ja lisäksi toteutettiin päiväkodin henkilökunnalle kysely, jossa kartoitimme heidän kokemuksiaan lasten tapaturmista. Kysely toimi myös osana opinnäytetyön toteutukseen käytettyä asiakasanalyysiä.
Koulutus järjestettiin kolmena iltana neljän tunnin mittaisena tilaisuutena marraskuussa 2014. Koulutukseen osallistui 22 Iitin päivähoidon työntekijää, jotka olivat jakautuneet tasaisesti ryhmiin. Koulutuksessa käytettyjä opetusmenetelmiä olivat aktivoiva luento, case-opetus ja reflektio. Koulutuksen tavoitteet toteutuivat: henkilökunta oli kokenut kehitystä omissa ensiaputaidoissaan koulutuksessa käsitellyissä aiheissa. Tammikuussa 2015 luovutettiin lasten ensiapua käsittelevä opas päivähoidolle. Ensiapuoppaassa kerrataan koulutuksessa käytyjä aiheita ja lisäksi siinä esitellään toimintamalleja lasten ensiapua vaativiin tilanteisiin, joita ei koulutuksessa käsitelty.
Koulutusta ja opasta varten tutustuttiin lasten yleisimpiin tapaturmiin ja sairaskohtauksiin tutkitun tiedon pohjalta ja lisäksi toteutettiin päiväkodin henkilökunnalle kysely, jossa kartoitimme heidän kokemuksiaan lasten tapaturmista. Kysely toimi myös osana opinnäytetyön toteutukseen käytettyä asiakasanalyysiä.
Koulutus järjestettiin kolmena iltana neljän tunnin mittaisena tilaisuutena marraskuussa 2014. Koulutukseen osallistui 22 Iitin päivähoidon työntekijää, jotka olivat jakautuneet tasaisesti ryhmiin. Koulutuksessa käytettyjä opetusmenetelmiä olivat aktivoiva luento, case-opetus ja reflektio. Koulutuksen tavoitteet toteutuivat: henkilökunta oli kokenut kehitystä omissa ensiaputaidoissaan koulutuksessa käsitellyissä aiheissa. Tammikuussa 2015 luovutettiin lasten ensiapua käsittelevä opas päivähoidolle. Ensiapuoppaassa kerrataan koulutuksessa käytyjä aiheita ja lisäksi siinä esitellään toimintamalleja lasten ensiapua vaativiin tilanteisiin, joita ei koulutuksessa käsitelty.