Huoltopalveluiden tuotteistaminen
Hyvärinen, Jonna (2025)
Hyvärinen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621046
Tiivistelmä
Toimeksiantajayritys Millog Oy, Lievestuoreen toimipaikka halusi tutkia ja kehittää säteilymittareiden huoltopalveluiden prosessia strategisen kumppanuuden ulkopuolisille asiakkuuksille. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda kustannustehokas prosessi ja kilpailukykyinen huoltopalvelu.
Sisäistä prosessia selkeytettiin ja säteilymittareiden huoltopalvelu tuotteistettiin, jotta prosessista saatiin selkeä. Palvelutuotteesta luotiin osallistavalla tuotteistamisen syklillä helposti myytävä kokonaisuus, sekä hinnoittelultaan kilpailukykyinen. Viestintää prosessin eri vaiheilla kehitettiin ja palvelu kuvattiin selkeästi.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin prosessiin osallistuvien henkilöiden haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja avoimina haastatteluina tutkimuksen laadullisen näkökulman vuoksi.
Tuloksina saatiin selkeä sisäinen prosessi luomalla sisäinen tuotekortti henkilöstön toiminnan tueksi. Myynnin tueksi luotiin erillinen tuotekortti, millä saatiin selkeytettyä säteilymittareiden myyntiä ja ostamista. Tämä tuotekortti edellytti palvelun hinnoitteluperusteisiin syventymistä ja tarkkaa palvelunsisällön määrittelyä. Lopputulokseksi saatiin kilpailukykyinen palvelutuotekokonaisuus. Viestinnän ja tiedonjakamisen tehostamiseksi luotiin ennakkohuoltoilmoituslomake. Lomakkeen avulla kehittyi myös laitteiden seurattavuus ja jäljitettävyys. Huoltopalvelun tuotteistamisen malli on sovellettavissa muidenkin huoltopalveluiden tuotteistamiseen.
Sisäistä prosessia selkeytettiin ja säteilymittareiden huoltopalvelu tuotteistettiin, jotta prosessista saatiin selkeä. Palvelutuotteesta luotiin osallistavalla tuotteistamisen syklillä helposti myytävä kokonaisuus, sekä hinnoittelultaan kilpailukykyinen. Viestintää prosessin eri vaiheilla kehitettiin ja palvelu kuvattiin selkeästi.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin prosessiin osallistuvien henkilöiden haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja avoimina haastatteluina tutkimuksen laadullisen näkökulman vuoksi.
Tuloksina saatiin selkeä sisäinen prosessi luomalla sisäinen tuotekortti henkilöstön toiminnan tueksi. Myynnin tueksi luotiin erillinen tuotekortti, millä saatiin selkeytettyä säteilymittareiden myyntiä ja ostamista. Tämä tuotekortti edellytti palvelun hinnoitteluperusteisiin syventymistä ja tarkkaa palvelunsisällön määrittelyä. Lopputulokseksi saatiin kilpailukykyinen palvelutuotekokonaisuus. Viestinnän ja tiedonjakamisen tehostamiseksi luotiin ennakkohuoltoilmoituslomake. Lomakkeen avulla kehittyi myös laitteiden seurattavuus ja jäljitettävyys. Huoltopalvelun tuotteistamisen malli on sovellettavissa muidenkin huoltopalveluiden tuotteistamiseen.