Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sponsorointi osana urheilumarkkinointia

Havu, Niklas (2025)

Avaa tiedosto
Havu_Niklas.pdf (249.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Havu, Niklas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520918
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee urheilumarkkinointia ja sponsorointia
erityisesti suomalaisessa urheilukontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka urheilumarkkinointi ja sponsorointi vaikuttavat urheiluseurojen toimintaan ja näkyvyyteen, sekä millaisia käytäntöjä ja haasteita niihin liittyy. Työssä keskityttiin erityisesti jalkapallon, salibandyn ja koripallon parissa toimiviin seuroihin ja organisaatioihin.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin käsitteiden ympärille. Keskeisiä käsitteitä olivat brändi, näkyvyys, yhteistyö ja kohderyhmäajattelu. Aineistona toimi kolme teemahaastattelua, jotka toteutettiin eri lajien parissa toimivien markkinoinnin tai sponsoroinnin asiantuntijoiden kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sponsorointi on merkittävä osa urheiluseurojen rahoitusta ja näkyvyyttä. Yritysyhteistyön onnistuminen edellyttää pitkäjänteistä suunnittelua, yhteisiä arvoja ja molemminpuolista hyötyä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että urheilumarkkinoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti ja vaatii yhä strategisempaa otetta
niin seuroilta kuin sponsoreilta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste