Havaintoja inkluusion toteutumisesta päiväkodin arjessa Jatulin tarhan päiväkodissa
Määttä, Jenna (2025)
Määttä, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520931
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pedagogisen toiminnan kautta inkluusion toimivuutta sekä tuottaa ajankohtaista sekä omiin kokemuksiini perustuvaa materiaalia inkluusiosta varhaiskasvatuksen arjessa jo olemassa olevaan tietoperustaan nojaten. Tarkoituksena oli havainnoida inkluusion toteutumista Oulun kaupungin Jatulin tarhan päiväkodin lapsiryhmän arjessa. Tarkastelin inkluusiota neljästä ennalta valitusta teemasta käsin ja koostin opinnäytetyöni tekemiini havaintoihin. Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta, teoria-osuudesta ja tekemistäni havainnoista.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaan varhaiskasvatusta tulee toteuttaa ja arvioida inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Inkluusio on käsitteenä vielä varsin uusi ja ihmiset käsittävät sen monin eri tavoin. Jotta voimme yhdessä toteuttaa ja arvioida inklusiivista varhaiskasvatusta, tulee meidän ymmärtää mitä inkluusio tarkoittaa ja mitkä arvot ovat käsitteen takana.
Opinnäytetyön teoreettisen osion tarkoituksena on avata itse varhaiskasvatusta Suomessa sekä inkluusiota varhaiskasvatuksessa. Teoreettinen osuus käsittelee näiden kahden aiheen lisäksi tuen toteuttamista varhaiskasvatuksessa sekä osallisuutta, jotka olivat hyödyllistä tietopohjaa opinnäytetyötä varten.
Opinnäytetyötä varten olen hakenut hyväksytyn tutkimusluvan Oulun kaupungilta. Opinnäyte-työstä ei tunnisteta ketään yksittäisiä henkilöitä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaan varhaiskasvatusta tulee toteuttaa ja arvioida inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Inkluusio on käsitteenä vielä varsin uusi ja ihmiset käsittävät sen monin eri tavoin. Jotta voimme yhdessä toteuttaa ja arvioida inklusiivista varhaiskasvatusta, tulee meidän ymmärtää mitä inkluusio tarkoittaa ja mitkä arvot ovat käsitteen takana.
Opinnäytetyön teoreettisen osion tarkoituksena on avata itse varhaiskasvatusta Suomessa sekä inkluusiota varhaiskasvatuksessa. Teoreettinen osuus käsittelee näiden kahden aiheen lisäksi tuen toteuttamista varhaiskasvatuksessa sekä osallisuutta, jotka olivat hyödyllistä tietopohjaa opinnäytetyötä varten.
Opinnäytetyötä varten olen hakenut hyväksytyn tutkimusluvan Oulun kaupungilta. Opinnäyte-työstä ei tunnisteta ketään yksittäisiä henkilöitä.