Perheiden kanssa työskentely lastensuojelulaitoksessa
Hirvonen, Mineka (2025)
Hirvonen, Mineka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koostaa opas perheiden kanssa tehtävän työn avuksi työelämäkumppanina toimivaan lastensuojeluyksikköön. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että opas auttaa yksikön työntekijöitä toteuttamaan yhtenäistä ja suunnitelmallista perhetyötä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön työelämänkumppanina toimi yksityinen, Vantaalla toimiva erityistason lastensuojeluyksikkö, joka koostuu kahdesta 7-paikkaisesta erillisestä yksiköstä. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu perheiden kanssa työskentelystä lastensuojelussa sekä perheiden kanssa tehtävän työn teoreettisista viitekehyksistä, joiksi olen opinnäytetyöhön valinnut kiintymyssuhdeteorian, systeemiteorian, sosiaalisen konstruktionismin teorian, dialogisuuden, narratiivisuuden sekä voimavara- ja ratkaisukeskeisyyden.
Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Kehittämistyönmenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua, learning cafea sekä prototypointia, joka sisälsi kyselyn työntekijöille. Ryhmähaastattelulla selvitettiin työntekijöiden kokemuksia ja ajatuksia ja toiveita perheiden kanssa työskentelystä ja learning cafea heidän osallistamiseksi luotavan oppaan ideointiin. Prototypointi tarkoitti tässä opinnäytetyössä sitä, että oppaasta luotiin nopeasti ensimmäinen versio, josta työntekijät saivat antaa palautetta vastaamalla sitä koskevaan kyselyyn.
Yksikössä ei ollut aiemmin tehty suunnitelmallista perhetyötä, mutta perheiden osallisuus on kuitenkin nähty tärkeänä asiana. Oppaaseen toivottiin konkreettisia ohjeita ja selkeää mallia siitä, miten perhetyötä yksikössä tehdään, mitä polkua pitkin se kulkee. Työntekijöiden ajatusten ja toiveiden sekä perheiden kanssa työskentelyä koskevan tietoperustan pohjalta opinnäytetyön tuotoksena syntyi 47-sivuinen opas, joka sisältää tietoa perhetyöstä, lastensuojelulaitoksessa tehtävän perhetyön osa-alueiden jäsennyksen ja perhetyön prosessin kuvauksen, menetelmiä ja työvälineitä perhetyöhön sekä esimerkkitilanteita, joita perheiden kanssa työskenneltäessä saattaa tulla vastaan, joihin on hyvä varautua. Suullisesti työntekijöiltä kerätyn palautteen perusteella lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Jatkokehittämisideana esiin nousi ajatus laatia oppaan pohjalta vanhemmille tarkoitettu esite, jossa kuvataan perheiden kanssa työskentelyä yksikössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Kehittämistyönmenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua, learning cafea sekä prototypointia, joka sisälsi kyselyn työntekijöille. Ryhmähaastattelulla selvitettiin työntekijöiden kokemuksia ja ajatuksia ja toiveita perheiden kanssa työskentelystä ja learning cafea heidän osallistamiseksi luotavan oppaan ideointiin. Prototypointi tarkoitti tässä opinnäytetyössä sitä, että oppaasta luotiin nopeasti ensimmäinen versio, josta työntekijät saivat antaa palautetta vastaamalla sitä koskevaan kyselyyn.
Yksikössä ei ollut aiemmin tehty suunnitelmallista perhetyötä, mutta perheiden osallisuus on kuitenkin nähty tärkeänä asiana. Oppaaseen toivottiin konkreettisia ohjeita ja selkeää mallia siitä, miten perhetyötä yksikössä tehdään, mitä polkua pitkin se kulkee. Työntekijöiden ajatusten ja toiveiden sekä perheiden kanssa työskentelyä koskevan tietoperustan pohjalta opinnäytetyön tuotoksena syntyi 47-sivuinen opas, joka sisältää tietoa perhetyöstä, lastensuojelulaitoksessa tehtävän perhetyön osa-alueiden jäsennyksen ja perhetyön prosessin kuvauksen, menetelmiä ja työvälineitä perhetyöhön sekä esimerkkitilanteita, joita perheiden kanssa työskenneltäessä saattaa tulla vastaan, joihin on hyvä varautua. Suullisesti työntekijöiltä kerätyn palautteen perusteella lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Jatkokehittämisideana esiin nousi ajatus laatia oppaan pohjalta vanhemmille tarkoitettu esite, jossa kuvataan perheiden kanssa työskentelyä yksikössä.