Peliteknologia aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa : koulutustilaisuus Etelä-Karjalan hyvinvointialueen fysio- ja toimintaterapeuteille
Ates, Deniz; Autio, Elias; Pulkkinen, Roosa (2025)
Ates, Deniz
Autio, Elias
Pulkkinen, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuus Etelä-Karjalan hyvinvointialueen fysio- ja toimintaterapeuteille peliteknologian hyödyntämisestä aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa ja tuottaa materiaali Yetitabletin jatkokäyttöä varten. Tavoitteena oli syventää osallistujien tietämystä peliteknologian roolista kuntoutusprosessissa aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kanssa. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Etelä-Karjalan hyvinvointialue.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tosiaikainen poikittaistutkimus, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja kyselylomaketta, jolla kerättiin tietoa koulutuksen vaikuttavuudesta ja osallistujien kokemuksista. Koulutustilaisuus järjestettiin 17.3.2025 Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tiloissa, ja siihen oli mahdollista osallistua myös etäkoulutuksena. Koulutukseen osallistui yhteensä 25 fysio- ja toimintaterapeuttia, jotka antoivat palautetta Webropol-kyselyssä. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä ja vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuotos oli fysio- ja toimintaterapeuteille järjestetty koulutustilaisuus peliteknologian hyödyntämisestä aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa. Koulutustilaisuus sisälsi tutkimustietoon perustuvan teoriaosuuden ja käytännön harjoituksia Yetitabletilla. Kyselyn vastauksista ilmeni, että teoriaosuus koettiin hyödylliseksi, mutta käytännön harjoitukset koettiin tarpeettomiksi, koska moni koulutukseen osallistunut osasi jo käyttää ja hyödyntää Yetitablettia osana kuntoutusta. Ohjeita Yetitabletin käyttöön voidaan kuitenkin hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Peliteknologian hyödyntäminen aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa voi parantaa potilaiden motorisia taitoja, yläraajojen toimintakykyä sekä tukea kognitiivista kuntoutusta ja motivaatiota. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia peliteknologian pitkäaikaisvaikutuksia aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kuntoutuksessa ja eri potilasryhmien välisiä eroja sen hyödyllisyydessä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tosiaikainen poikittaistutkimus, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja kyselylomaketta, jolla kerättiin tietoa koulutuksen vaikuttavuudesta ja osallistujien kokemuksista. Koulutustilaisuus järjestettiin 17.3.2025 Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tiloissa, ja siihen oli mahdollista osallistua myös etäkoulutuksena. Koulutukseen osallistui yhteensä 25 fysio- ja toimintaterapeuttia, jotka antoivat palautetta Webropol-kyselyssä. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä ja vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuotos oli fysio- ja toimintaterapeuteille järjestetty koulutustilaisuus peliteknologian hyödyntämisestä aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa. Koulutustilaisuus sisälsi tutkimustietoon perustuvan teoriaosuuden ja käytännön harjoituksia Yetitabletilla. Kyselyn vastauksista ilmeni, että teoriaosuus koettiin hyödylliseksi, mutta käytännön harjoitukset koettiin tarpeettomiksi, koska moni koulutukseen osallistunut osasi jo käyttää ja hyödyntää Yetitablettia osana kuntoutusta. Ohjeita Yetitabletin käyttöön voidaan kuitenkin hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Peliteknologian hyödyntäminen aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa voi parantaa potilaiden motorisia taitoja, yläraajojen toimintakykyä sekä tukea kognitiivista kuntoutusta ja motivaatiota. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia peliteknologian pitkäaikaisvaikutuksia aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kuntoutuksessa ja eri potilasryhmien välisiä eroja sen hyödyllisyydessä.