Markkinointisuunnitelma Ballater Oy:lle
Nirkkonen, Nooa (2025)
Nirkkonen, Nooa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava markkinointisuunnitelma keittiökalusteisiin erikoistuneelle yritykselle Ballater Oy:lle. Ballater Oy on yhtiön virallinen nimi, mutta yritys käyttää toiminnassaan nimeä Karaatti Keittiöt. Opinnäytetyön aihe eli markkinointisuunnitelma oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa käytössä.
Opinnäytetyön teoriaosa sisälsi markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä. Tärkeitä käsitteitä olivat markkinoinnin muodot, markkinointikanavat ja kohderyhmät. Tämän lisäksi teoriassa käytiin läpi suunnitelmassa käytettyjä menetelmiä, kuten SWOT-analyysia,
4P-mallia, segmentointia ja ostajapersoonia.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tämä tutkimusmuoto valikoitui kehittämismenetelmäksi, koska kyseessä on markkinointisuunnitelma. Toimintatutkimuksessa toimeksiantajan rooli oli merkittävä ja edustajan haastattelu oli tärkeä tietolähde markkinointisuunnitelman eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis markkinointisuunnitelma yrityksen käyttöön. Suunnitelmassa on otettu huomioon yrityksen markkinoinnin tavoitteet ja toimenpiteet on valittu näiden tavoitteiden mukaan. Suunnitelmaa on tarvittaessa mahdollista muokata tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosa sisälsi markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä. Tärkeitä käsitteitä olivat markkinoinnin muodot, markkinointikanavat ja kohderyhmät. Tämän lisäksi teoriassa käytiin läpi suunnitelmassa käytettyjä menetelmiä, kuten SWOT-analyysia,
4P-mallia, segmentointia ja ostajapersoonia.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tämä tutkimusmuoto valikoitui kehittämismenetelmäksi, koska kyseessä on markkinointisuunnitelma. Toimintatutkimuksessa toimeksiantajan rooli oli merkittävä ja edustajan haastattelu oli tärkeä tietolähde markkinointisuunnitelman eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis markkinointisuunnitelma yrityksen käyttöön. Suunnitelmassa on otettu huomioon yrityksen markkinoinnin tavoitteet ja toimenpiteet on valittu näiden tavoitteiden mukaan. Suunnitelmaa on tarvittaessa mahdollista muokata tulevaisuudessa.