Toiminnanohjausjärjestelmän hankinta ja käyttöönotto puhtauspalveluissa
Pekkinen, Sanna (2025)
Pekkinen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520704
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) hankintaa ja käyttöönottoa puhtauspalveluissa. Tavoitteena oli selvittää miten ERP-järjestelmä voi kehittää operatiivista suorituskykyä ja miten järjestelmästä saatua dataa voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, minkälaiset digitaaliset järjestelmät tukevat ja kehittävät puhtauspalveluiden tuottamista. Lähtökohtana oli tunnistaa suorituskyvyn mittareita ja tiedon keräämisen menetelmiä, jotta saatua dataa voidaan käyttää toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen.
Tietoperustassa käsiteltiin toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä tavoiteltavia hyötyjä ja organisaation suoritus- ja kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä. Datan lähteinä ja sen analysoinnissa huomioitiin työn tehokkuus, tuottavuus ja laatu, sekä asiakassegmentin vaikutukset dataan.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, osallistuvana havainnointina, jossa järjestelmän käyttäjien käyttökokemusten avulla järjestelmää kehitettiin ja sen toimintoja laajennettiin tutkimustyön aikana.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että toiminnanohjausjärjestelmän hyödyt liittyvät manuaalisen työn poistamiseen, nopeaan tiedon saantiin ja raportoinnin automatisointiin. Dataa tarvitaan kuitenkin riittävän paljon, jotta sitä voidaan hyödyntää laajamittaiseen kehittämiseen ja johtamiseen. Järjestelmän käyttöönotossa tärkeää on huolehtia käyttäjien koulutuksesta ja käytön tuesta. Datan analysoinnissa toimiva raportointityökalu on tärkeää, sillä ilman sitä, tietoja on vaikeaa hyödyntää.
Tietoperustassa käsiteltiin toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä tavoiteltavia hyötyjä ja organisaation suoritus- ja kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä. Datan lähteinä ja sen analysoinnissa huomioitiin työn tehokkuus, tuottavuus ja laatu, sekä asiakassegmentin vaikutukset dataan.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, osallistuvana havainnointina, jossa järjestelmän käyttäjien käyttökokemusten avulla järjestelmää kehitettiin ja sen toimintoja laajennettiin tutkimustyön aikana.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että toiminnanohjausjärjestelmän hyödyt liittyvät manuaalisen työn poistamiseen, nopeaan tiedon saantiin ja raportoinnin automatisointiin. Dataa tarvitaan kuitenkin riittävän paljon, jotta sitä voidaan hyödyntää laajamittaiseen kehittämiseen ja johtamiseen. Järjestelmän käyttöönotossa tärkeää on huolehtia käyttäjien koulutuksesta ja käytön tuesta. Datan analysoinnissa toimiva raportointityökalu on tärkeää, sillä ilman sitä, tietoja on vaikeaa hyödyntää.