Henkilöstöpalvelyrityksen perehdytyksen kehittäminen
Valtomaa, Leonilla (2025)
Valtomaa, Leonilla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mitkä asiat x yrityksen työntekijät kokivat tärkeiksi ja tarpeellisiksi perehdytyksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa perehdytyksen parantamiseksi, jolla lisättäisiin työntekijän tietoisuutta työsuhteeseen liittyvissä asioissa, työtehtävien omaksumisessa sekä uran kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi perehdytyksen yleistä kuvaamista, perehdytyksen asemaa kilpailuetuna, perehdytystä osana tulevaisuutta ja sähköistä perehdytystä. Sen jälkeen tietoperustassa käydään läpi onnistuneen perehdytysprosessin suunnittelua, avainkohtia, sen osa-alueita, perehdytystaktiikoita ja viimeisenä perehdytyksen seurantaa ja vastuita ja velvollisuuksia työnantajan, käyttäjäyrityksen ja työntekijän näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin toimeksiantajan henkilöstövuokrausyrityksen työntekijöiden mielipiteitä perehdytyksessä tarvittavista läpikäytävistä asioista. Suomenkieliseen kyselyyn vastasi 112 työntekijää ja englanninkieliseen vastasi 32 työntekijää. Tulosten perusteella kehitettiin ideoita perehdytyksen parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia perehdytyksen parantamiseksi, jota toimeksiantaja voi käyttää uudistettavan perehdytyksen suunnittelussa. Tuloksina toivottiin monipuolisempaa ja enemmän räätälöityä perehdytystä, kuten työ kokemuksen huomioon ottamista sekä osittain englanninkielisten ja suomenkielisten toive eroja, kuten suomen työkulttuuriin liittyvää tietoa. Tarpeen oli saada enemmän aikaa tehdä perehdytystä ja käytännön läheisempää näkökulmaa mukaan sekä ammattitaitoista perehdyttäjää.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi perehdytyksen yleistä kuvaamista, perehdytyksen asemaa kilpailuetuna, perehdytystä osana tulevaisuutta ja sähköistä perehdytystä. Sen jälkeen tietoperustassa käydään läpi onnistuneen perehdytysprosessin suunnittelua, avainkohtia, sen osa-alueita, perehdytystaktiikoita ja viimeisenä perehdytyksen seurantaa ja vastuita ja velvollisuuksia työnantajan, käyttäjäyrityksen ja työntekijän näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin toimeksiantajan henkilöstövuokrausyrityksen työntekijöiden mielipiteitä perehdytyksessä tarvittavista läpikäytävistä asioista. Suomenkieliseen kyselyyn vastasi 112 työntekijää ja englanninkieliseen vastasi 32 työntekijää. Tulosten perusteella kehitettiin ideoita perehdytyksen parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia perehdytyksen parantamiseksi, jota toimeksiantaja voi käyttää uudistettavan perehdytyksen suunnittelussa. Tuloksina toivottiin monipuolisempaa ja enemmän räätälöityä perehdytystä, kuten työ kokemuksen huomioon ottamista sekä osittain englanninkielisten ja suomenkielisten toive eroja, kuten suomen työkulttuuriin liittyvää tietoa. Tarpeen oli saada enemmän aikaa tehdä perehdytystä ja käytännön läheisempää näkökulmaa mukaan sekä ammattitaitoista perehdyttäjää.