Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palautteen merkitys verkko-opiskelussa : miten verkko-opiskelijat kokevat palautteen ja miten se vaikuttaa heidän oppimiseensa?

Seppänen, Oona (2025)

Avaa tiedosto
Seppanen_Oona.pdf (327.9Kt)
Lataukset: 


Seppänen, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella palautteen merkitystä verkko-opiskelussa opiskelijoiden kokemusten ja näkökulmien kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat saamansa palautteen ja miten sen määrä ja muoto vaikuttivat heidän oppimiseensa.

Aihetta tarkasteltiin aluksi kirjallisuuteen perustuvan teoriaosuuden kautta, jonka jälkeen toteutettiin laadullinen kyselytutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kohderyhmältä sähköisellä kyselylomakkeella ja se analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että palaute on opiskelijoille keskeinen osa verkko-opiskelua ja sillä on merkittävä vaikutus oppimiskokemukseen. Erityisen tärkeäksi koettiin henkilökohtainen ja konkreettinen palaute, jonka koettiin ohjaavan kohti oppimistavoitteita. Sen sijaan geneerinen palaute koettiin tehottomaksi. Moni koki palautteen määrän riittämättömäksi, mutta määrää tärkeämpänä tekijänä pidettiin palautteen laatua.

Kokemukset eri palautetyypeistä vaihtelivat. Kirjallinen palaute oli yleisin, ja sen koettu hyödyllisyys riippui sisällön laadusta. Suullinen palaute koettiin harvinaiseksi, mutta arvokkaaksi sen vuorovaikutteisuuden takia. Vertaispalautetta ja itsearviointia kohtaan esitettiin sekä myönteisiä että kriittisiä näkemyksiä, erityisesti niiden ohjeistuksen ja kuormittavuuden osalta. Tulokset korostivat palautteen laadullisten ominaisuuksien keskeistä merkitystä verkko-opetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste