Talousosaamisen merkitys nuorten arjessa : nuorten taloushaasteet, kokemukset ja kehitystarpeet
Paasila, Maarit (2025)
Paasila, Maarit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten talousosaamisen merkitystä heidän arjessaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita ja tarpeita nuoret kokevat taloudenhallinnassaan sekä millaisia omakohtaisia kokemuksia heillä on talousasioista.
Teoreettinen viitekehys koottiin ajankohtaisesta lähdekirjallisuudesta, jonka avulla tarkasteltiin talousosaamisen merkitystä, talouskasvatuksen roolia ja nuorten taloudenhallinnan haasteita itsenäistymisvaiheessa.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 56 iältään 18–25-vuotiasta nuorta. Lisäksi aineistoa täydennettiin kahdella nuorisotyössä toimivan henkilön lomakehaastattelulla, joiden avulla saatiin aiheeseen ammattilaisnäkökulma. Tulokset esitettiin sanallisesti ja havainnollistettiin kuvioin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret kokevat talousosaamisensa ja taloustaitonsa pääosin hyviksi, mutta käytännön taidoissa on puutteita. Tulosten perusteella voitiin todeta, että nuoret tarvitsevat käytännönläheisempää talousopetusta, joka vastaa heidän tarpeisiinsa ja tukee itsenäistymistä.
Teoreettinen viitekehys koottiin ajankohtaisesta lähdekirjallisuudesta, jonka avulla tarkasteltiin talousosaamisen merkitystä, talouskasvatuksen roolia ja nuorten taloudenhallinnan haasteita itsenäistymisvaiheessa.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 56 iältään 18–25-vuotiasta nuorta. Lisäksi aineistoa täydennettiin kahdella nuorisotyössä toimivan henkilön lomakehaastattelulla, joiden avulla saatiin aiheeseen ammattilaisnäkökulma. Tulokset esitettiin sanallisesti ja havainnollistettiin kuvioin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret kokevat talousosaamisensa ja taloustaitonsa pääosin hyviksi, mutta käytännön taidoissa on puutteita. Tulosten perusteella voitiin todeta, että nuoret tarvitsevat käytännönläheisempää talousopetusta, joka vastaa heidän tarpeisiinsa ja tukee itsenäistymistä.