Tervehtimiskulttuurin kehittäminen : asiakkaiden tervehtiminen kaupan alalla
Muikku, Emma (2025)
Muikku, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520874
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin kehittämään toimeksiantajayrityksen tervehtimiskulttuuria. Tarkoituksena oli tutkia haasteita, joita henkilökunta kokee asiakkaiden tervehtimisessä, selvittää miten henkilökunta tervehtii asiakkaita ja tehdä tulosten perusteella perehdytysmateriaali yritykselle.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus yrityksen henkilökunnalle. Tutkimuksessa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Tulokset käsiteltiin käyttäen kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimismenetelmiä.
Tulosten perusteella isoimmiksi haasteiksi koetaan tervehtimisen vastavuoroisuuden puute ja kiireen tunne töissä. Tervehtiminen koetaan haastavaksi, kun siihen ei saa vastausta asiakkaalta. Kiireen tunne puolestaan vie huomion pois asiakkaasta muihin suoritettaviin työtehtäviin.
Tutkimus osoitti myös, että henkilökunnan keskuudessa esiintyy runsaasti erilaisia tapoja tervehtiä asiakkaita. Yleisin näistä on tervehtiä asiakasta silloin, kun saa katsekontaktin.
Tulokset antavat toimeksiantajalle näkemyksen siitä mitä henkilökunta kokee tervehtimisen suhteen sekä pohjan kehittää tervehtimistä. Tämän tueksi työssä luotiin perehdytysmateriaali tutkimustuloksista nousseiden havaintojen pohjalta.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus yrityksen henkilökunnalle. Tutkimuksessa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Tulokset käsiteltiin käyttäen kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimismenetelmiä.
Tulosten perusteella isoimmiksi haasteiksi koetaan tervehtimisen vastavuoroisuuden puute ja kiireen tunne töissä. Tervehtiminen koetaan haastavaksi, kun siihen ei saa vastausta asiakkaalta. Kiireen tunne puolestaan vie huomion pois asiakkaasta muihin suoritettaviin työtehtäviin.
Tutkimus osoitti myös, että henkilökunnan keskuudessa esiintyy runsaasti erilaisia tapoja tervehtiä asiakkaita. Yleisin näistä on tervehtiä asiakasta silloin, kun saa katsekontaktin.
Tulokset antavat toimeksiantajalle näkemyksen siitä mitä henkilökunta kokee tervehtimisen suhteen sekä pohjan kehittää tervehtimistä. Tämän tueksi työssä luotiin perehdytysmateriaali tutkimustuloksista nousseiden havaintojen pohjalta.