Lyhytvideot asiakaslähtöisessä viestinnässä – asiakasmateriaalien uudistaminen asiakkuudenhallinnan tueksi
Vepsäläinen, Vilma; Toivonen, Tuuli; Forsbom, Jemina; Kelkka, Mira (2025)
Vepsäläinen, Vilma
Toivonen, Tuuli
Forsbom, Jemina
Kelkka, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520628
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Eckerö Line Ab Oy:n rahtiosastolle (Cargolle), joka toimii B2B-sektorilla. Tavoitteena oli kehittää rahdin asiakkaille suunnattujen asiakasmateriaalien sisältöä ja visuaalista ilmettä, jotta ne tuottaisivat enemmän hyötyä ja vastaisivat paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Työn tietoperusta keskittyi asiakaslähtöiseen viestintään ja pohjautui lyhytvideoasiantuntija Vilikasper Kanthin haastatteluun sekä ajankohtaiseen tutkimustietoon digitaalisen viestinnän keinoista nyt ja lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Design Sprint -menetelmää hyödyntäen. Taustatietoa kerättiin haastattelujen, asiakaskyselyn ja benchmarkin avulla, jotka yhdessä edesauttoivat luomaan kattavamman ymmärryksen toimintaympäristöstä.
Kehittämistyön lopputuloksena luotiin asiakasyritysten logistiikkakoordinaattoreille ja rahtikuljettajille suunnattu lyhytvideokonsepti. Ratkaisun ytimessä on lyhytvideosarja viestinnän välineenä. Konseptin jalkauttamista varten laadittiin myös käyttöönottosuunnitelma tukemaan sen omaksumista osaksi organisaation toimintaa.
Ratkaisu tarjoaa toimeksiantajalle nykyaikaisen, käytännönläheisen ja kustannustehokkaan työkalun asiakasviestinnän kehittämiseen. Materiaalit on räätälöity vastaamaan paremmin nykyisiä asiakastarpeita ja vahvistamaan asiakassuhteita, millä voi osaltaan olla myönteinen vaikutus liiketoiminnan tulokseen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Design Sprint -menetelmää hyödyntäen. Taustatietoa kerättiin haastattelujen, asiakaskyselyn ja benchmarkin avulla, jotka yhdessä edesauttoivat luomaan kattavamman ymmärryksen toimintaympäristöstä.
Kehittämistyön lopputuloksena luotiin asiakasyritysten logistiikkakoordinaattoreille ja rahtikuljettajille suunnattu lyhytvideokonsepti. Ratkaisun ytimessä on lyhytvideosarja viestinnän välineenä. Konseptin jalkauttamista varten laadittiin myös käyttöönottosuunnitelma tukemaan sen omaksumista osaksi organisaation toimintaa.
Ratkaisu tarjoaa toimeksiantajalle nykyaikaisen, käytännönläheisen ja kustannustehokkaan työkalun asiakasviestinnän kehittämiseen. Materiaalit on räätälöity vastaamaan paremmin nykyisiä asiakastarpeita ja vahvistamaan asiakassuhteita, millä voi osaltaan olla myönteinen vaikutus liiketoiminnan tulokseen.