Keskustelevan tekoälyn kustannusvaikutukset terveydenhuollon ajanvarauksessa
Kivin, Ollipekka (2025)
Kivin, Ollipekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621049
Tiivistelmä
Tekoälyteknologian käyttö on yleistynyt asiakaspalvelutehtävissä ja sen hyödyntämistä tutkitaan jatkuvasti myös terveydenhuollon digitalisaation edistämiseksi. Keskusteleva tekoäly tarjoaa mahdollisuuden automatisoida ajanvaraukseen liittyviä vuorovaikutustilanteita, mikä voi lievittää terveydenhuollon resurssipulaa ja asiakaspalvelun kuormitusta.
Työn tavoitteena oli arvioida keskustelevaan tekoälyyn perustuvan ratkaisun kustannusvaikutuksia osana ajanvarausta ja tarkastella, miten ratkaisu vaikuttaa ajanvaraushenkilöstön työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, joka tukee keskustelevan tekoälyn hyödyntämistä osana asiakaspalvelun kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui yrityksen toimintaa ja ajanvarausprosessia tuntevia henkilöitä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksia täydennettiin kustannuslaskelmilla, joiden avulla verrattiin ihmisen tekemän työn kustannuksia teknologian käytöstä syntyviin kustannuksiin.
Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että keskusteleva tekoäly voi sujuvoittaa ajanvarausprosessia ja vähentää rutiininomaisen työn määrää. Kustannuslaskelmien mukaan teknologia osoittautui kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi erityisesti yksinkertaisten yhteydenottojen käsittelyssä.
Johtopäätöksenä todettiin, että keskusteleva tekoäly voi edistää ajanvarauksen toimivuutta vähentämällä kustannuksia ja keventämällä työn kuormitusta. Sen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin henkilöstön osallistamista ja palveluprosessien tarkastelua, jotta teknologia tukee aidosti asiakaspalvelun laatua ja työntekijöiden hyvinvointia.
Työn tavoitteena oli arvioida keskustelevaan tekoälyyn perustuvan ratkaisun kustannusvaikutuksia osana ajanvarausta ja tarkastella, miten ratkaisu vaikuttaa ajanvaraushenkilöstön työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, joka tukee keskustelevan tekoälyn hyödyntämistä osana asiakaspalvelun kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui yrityksen toimintaa ja ajanvarausprosessia tuntevia henkilöitä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksia täydennettiin kustannuslaskelmilla, joiden avulla verrattiin ihmisen tekemän työn kustannuksia teknologian käytöstä syntyviin kustannuksiin.
Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että keskusteleva tekoäly voi sujuvoittaa ajanvarausprosessia ja vähentää rutiininomaisen työn määrää. Kustannuslaskelmien mukaan teknologia osoittautui kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi erityisesti yksinkertaisten yhteydenottojen käsittelyssä.
Johtopäätöksenä todettiin, että keskusteleva tekoäly voi edistää ajanvarauksen toimivuutta vähentämällä kustannuksia ja keventämällä työn kuormitusta. Sen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin henkilöstön osallistamista ja palveluprosessien tarkastelua, jotta teknologia tukee aidosti asiakaspalvelun laatua ja työntekijöiden hyvinvointia.