Kohtaamistaidetta erityistä tukea tarvitseville nuorille Telma-koulutuksessa
Lindgren, Kirsi (2025)
Lindgren, Kirsi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Kohtaamistaiteen mahdollisuuksia ja haasteita erityistä tukea tarvitsevien nuorten parissa Telma-koulutuksessa. Nämä nuoret ovat sairauden tai vamman takia estyneitä hakemaan ammatilliseen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Nuoret kärsivät usein esimerkiksi toiminnanohjauksen vaikeuksista, aistiyliherkkyyksistä sekä muista erilaisista normaaliin arkeen vaikuttavista tekijöistä.
Tietoperustana käytettiin Maailman terveysjärjestön (WHO) tutkimusraporttia 2019 taiteen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä teoreettista tietoa Kohtaamistaiteesta menetelmänä. Työelämäkumppanina toimi Ammattiopisto Live, jossa opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin Kohtaamistaidetta Telma-koulutuksessa opiskeleville nuorille.
Kohtaamistaideryhmän aikana tehtiin havainnointia sekä kerättiin palautetta nuorilta heidän matkastansa Kohtaamistaiteen parissa. Taideryhmän aikana nähtiin, miten nuoret osasivat heittäytyä taiteen tekemiseen moniaististen harjoitteiden johdattelemina. Jokaisen ryhmässä olevan nuoren tuen tarve oli hyvin erilainen ja osalla vahvan tuen opiskelijoista oli oma ohjaaja koko taidetyöskentelyn ajan mukana.
Havainnot osoittivat, että Kohtaamistaide soveltuu erityistä tukea tarvitseville nuorille. Kohtaamistaide voi tukea nuorten omia vahvuuksia ja taitoja, joita he Telma-koulutuksessa opiskelevat. Kohtaamistaide antaa opiskelijoille osallistavan kokemuksen taiteeseen sekä onnistumisen kokemuksen taidetyöskentelyssä.
Tietoperustana käytettiin Maailman terveysjärjestön (WHO) tutkimusraporttia 2019 taiteen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä teoreettista tietoa Kohtaamistaiteesta menetelmänä. Työelämäkumppanina toimi Ammattiopisto Live, jossa opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin Kohtaamistaidetta Telma-koulutuksessa opiskeleville nuorille.
Kohtaamistaideryhmän aikana tehtiin havainnointia sekä kerättiin palautetta nuorilta heidän matkastansa Kohtaamistaiteen parissa. Taideryhmän aikana nähtiin, miten nuoret osasivat heittäytyä taiteen tekemiseen moniaististen harjoitteiden johdattelemina. Jokaisen ryhmässä olevan nuoren tuen tarve oli hyvin erilainen ja osalla vahvan tuen opiskelijoista oli oma ohjaaja koko taidetyöskentelyn ajan mukana.
Havainnot osoittivat, että Kohtaamistaide soveltuu erityistä tukea tarvitseville nuorille. Kohtaamistaide voi tukea nuorten omia vahvuuksia ja taitoja, joita he Telma-koulutuksessa opiskelevat. Kohtaamistaide antaa opiskelijoille osallistavan kokemuksen taiteeseen sekä onnistumisen kokemuksen taidetyöskentelyssä.