Hakijakokemus rekrytointiprosessissa : case yritys X
Komu, Veera (2025)
Komu, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520933
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen hakijakokemus hakijoille jäi Yritys X:n rekrytointiprosessissa sekä saada yritykselle hyödyllistä tietoa rekrytointiprosessin ja hakijakokemuksen parantamiseen. Tavoitteena oli saada lisää tietoa työnantajamielikuvasta sekä, miten sitä olisi mahdollisuus hyödyntää jatkossa. Toimeksiantajayritys mainitaan tässä opinnäytetyössä anonyymisti.
Hakijakokemuksesta puhutaan nykyään todella paljon ja kilpailu työantajamarkkinoilla on kasvanut suuresti. Yritykselle on erittäin tärkeää pitää hakijakokemus sekä rekrytointiprosessi mielekkäänä niin, että hakijat saavat positiivisen työnantajamielikuvan yrityksestä sekä yritys itselleen parhaassa mahdollisessa tapauksessa merkittävän kilpailuedun rekrytoinnissa.
Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään Yritys X:n rekrytointiprosessia ja sen kehittämismahdollisuutta, sekä hakijakokemuksen muodostumista. Opinnäytetyössä käydään myös työantajamielikuvaa läpi, sillä se on olennainen osa rekrytointiprosessia. Tutkimus rajattiin 01.01.2024–31.01.2025 aikana tehtyihin rekrytointeihin. Kohdejoukko rajattiin henkilöihin, ketkä etenivät haastatteluvaiheisiin asti, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman vertailukelpoisia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydennettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Molempia haluttiin käyttää, jotta saataisiin myös tilastojen lisäksi hakijoiden omia mielipiteitä sekä kokemuksia esille, minkä pohjalta rakentaa kehittämismahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella aikavälillä 19.03.2025-04.04.2025.
Tuloksista ilmeni, että Yritys X:n rekrytointiprosessi koettiin pääosin onnistuneeksi ja hakijakokemus positiiviseksi. Rekrytointiprosessissa hakijat arvostivat erityisesti haastattelijoiden valmistautuneisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Kehityskohteiseksi nousi palkka-avoimuuden lisääminen sekä rekrytointiprosessin aikataulujen tarkentaminen.
Hakijakokemuksesta puhutaan nykyään todella paljon ja kilpailu työantajamarkkinoilla on kasvanut suuresti. Yritykselle on erittäin tärkeää pitää hakijakokemus sekä rekrytointiprosessi mielekkäänä niin, että hakijat saavat positiivisen työnantajamielikuvan yrityksestä sekä yritys itselleen parhaassa mahdollisessa tapauksessa merkittävän kilpailuedun rekrytoinnissa.
Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään Yritys X:n rekrytointiprosessia ja sen kehittämismahdollisuutta, sekä hakijakokemuksen muodostumista. Opinnäytetyössä käydään myös työantajamielikuvaa läpi, sillä se on olennainen osa rekrytointiprosessia. Tutkimus rajattiin 01.01.2024–31.01.2025 aikana tehtyihin rekrytointeihin. Kohdejoukko rajattiin henkilöihin, ketkä etenivät haastatteluvaiheisiin asti, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman vertailukelpoisia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydennettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Molempia haluttiin käyttää, jotta saataisiin myös tilastojen lisäksi hakijoiden omia mielipiteitä sekä kokemuksia esille, minkä pohjalta rakentaa kehittämismahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella aikavälillä 19.03.2025-04.04.2025.
Tuloksista ilmeni, että Yritys X:n rekrytointiprosessi koettiin pääosin onnistuneeksi ja hakijakokemus positiiviseksi. Rekrytointiprosessissa hakijat arvostivat erityisesti haastattelijoiden valmistautuneisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Kehityskohteiseksi nousi palkka-avoimuuden lisääminen sekä rekrytointiprosessin aikataulujen tarkentaminen.