Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen esi-henkilöiden ja apulaisjohtajien digitaalisen osaamisen kehittäminen ja vahvistaminen
Näppä, Riikka (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaus esihenkilöiden ja apulaisjohtajien digi-osaamisen tasosta ja laatia koulutussuunnitelma varhaiskasvatuksen esihenkilöille ja apulaisjohtajille hyödyntäen yhteisöllisiä menetelmiä sekä kaupungilla käytössä ollutta Jopeka-kyselyn vastauksia. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka lähestymistapana oli toimintatutkimuksena.
Aineisto kerättiin tammikuussa 2025 pidetyillä varhaiskasvatuksen esihenkilöiden ja apulaisjohtajien työpajalla sekä verkkokyselyllä kehittämisen ydinryhmälle. Valmis Jopeka-kysely aineisto marraskuulta 2024 analysoitiin teemoittelun avulla. Aineistot analysoitiin teemoittelun avulla. Aineiston analyysin ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta esihenkilöille ja apulaisjohtajille laadittiin koulutussuunnitelma.
Tulokset osoittavat, että päiväkodin esihenkilöllä ja apulaisjohtajalla tulee olla laajat digitaaliset taidot ja jatkuva kouluttautuminen on tärkeää.
Aineisto kerättiin tammikuussa 2025 pidetyillä varhaiskasvatuksen esihenkilöiden ja apulaisjohtajien työpajalla sekä verkkokyselyllä kehittämisen ydinryhmälle. Valmis Jopeka-kysely aineisto marraskuulta 2024 analysoitiin teemoittelun avulla. Aineistot analysoitiin teemoittelun avulla. Aineiston analyysin ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta esihenkilöille ja apulaisjohtajille laadittiin koulutussuunnitelma.
Tulokset osoittavat, että päiväkodin esihenkilöllä ja apulaisjohtajalla tulee olla laajat digitaaliset taidot ja jatkuva kouluttautuminen on tärkeää.