"Smarketing" onnistuneen myynnin ja markkinoinnin tehostajana
Ikonen, Alex (2025)
Ikonen, Alex
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääteemana oli ”smarketing” onnistuneen myynnin ja markkinoinnin tehostajana. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten organisaatiot voisivat kehittää myynti- ja markkinointitoimintojaan. Teoreettisessa viitekehyksessä eritellyt teemaosiot laadittiin siten, että lopputuloksena olisi eräänlainen strateginen opaskirja myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille. Havainnot ovat hyödyksi myös johtotason henkilöille.
Teoriaosuudessa käsiteltiin modernia, tulevaisuuden kestävää myyntiä ja markkinointia. Teoriaan sisältyi tutkia keskeisiä taustatekijöitä, jotka ovat joko toimintaa edistäviä tai toimintaa rajoittavia. Lisäksi työssä nostettiin esiin ajankohtaisia teemoja, jotka vaikuttavat myyntiin ja markkinointiin kollektiivisesti. Lähtökohdat selvittämällä luotiin pohja viimeiseen teoriaosuuteen, jossa peilattiin havaintoja esiteltyyn tehostuskeinoon. Opinnäytetyössä pystyttiin tällöin pohtimaan myynnin ja markkinoinnin integraation toimivuutta.
Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin aineistonkeruumenetelmänä kysely. Tutkimus toteutettiin strukturoidun haastattelun muodossa. Kyselyssä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia pyydettiin vastaamaan kyselylomakkeessa esitettyihin kysymyksiin. Lomakkeen kysymykset perustuivat teoriaosuuden näkökulmiin ja havaintoihin, mutta kyselyyn vastanneille annettiin myös vastaustilaa vapaaseen sanaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kokeilukulttuuria ja ketterää kehittämistä tavoittelevien organisaatioiden tulisi tarkastella omaa myynnin ja markkinoinnin nykytilaa. Tällöin ne voivat myös selvittää, olisiko ”smarketing” katapultti kohottamaan tehokasta liiketoimintaa. The main theme of the thesis was smarketing as a catalyst for enhanced sales and marketing performance. The aim of the study was to explore how organisations could develop their sales and marketing functions. The thematic sections outlined in the theoretical framework were constructed with the intention of creating a strategic guidebook for sales and marketing professionals. The findings are also beneficial for individuals in executive-level positions.
The theoretical section focused on modern, future-proof sales and marketing practices. Furthermore, the thesis highlighted current and relevant themes that collectively influence sales and marketing. By identifying these foundational aspects, a basis was established for the final theoretical chapter, in which the observations were reflected.
In the empirical part of the study, data was collected through a structured interview conducted in the form of a survey. The questions were based on the perspectives and insights of the theoretical framework.
Based on the research findings, organisations should assess the current state of their sales and marketing functions. This would allow them to determine whether smarketing could serve as a springboard for driving more effective business operations.
Teoriaosuudessa käsiteltiin modernia, tulevaisuuden kestävää myyntiä ja markkinointia. Teoriaan sisältyi tutkia keskeisiä taustatekijöitä, jotka ovat joko toimintaa edistäviä tai toimintaa rajoittavia. Lisäksi työssä nostettiin esiin ajankohtaisia teemoja, jotka vaikuttavat myyntiin ja markkinointiin kollektiivisesti. Lähtökohdat selvittämällä luotiin pohja viimeiseen teoriaosuuteen, jossa peilattiin havaintoja esiteltyyn tehostuskeinoon. Opinnäytetyössä pystyttiin tällöin pohtimaan myynnin ja markkinoinnin integraation toimivuutta.
Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin aineistonkeruumenetelmänä kysely. Tutkimus toteutettiin strukturoidun haastattelun muodossa. Kyselyssä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia pyydettiin vastaamaan kyselylomakkeessa esitettyihin kysymyksiin. Lomakkeen kysymykset perustuivat teoriaosuuden näkökulmiin ja havaintoihin, mutta kyselyyn vastanneille annettiin myös vastaustilaa vapaaseen sanaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kokeilukulttuuria ja ketterää kehittämistä tavoittelevien organisaatioiden tulisi tarkastella omaa myynnin ja markkinoinnin nykytilaa. Tällöin ne voivat myös selvittää, olisiko ”smarketing” katapultti kohottamaan tehokasta liiketoimintaa.
The theoretical section focused on modern, future-proof sales and marketing practices. Furthermore, the thesis highlighted current and relevant themes that collectively influence sales and marketing. By identifying these foundational aspects, a basis was established for the final theoretical chapter, in which the observations were reflected.
In the empirical part of the study, data was collected through a structured interview conducted in the form of a survey. The questions were based on the perspectives and insights of the theoretical framework.
Based on the research findings, organisations should assess the current state of their sales and marketing functions. This would allow them to determine whether smarketing could serve as a springboard for driving more effective business operations.