B2B-liiketoimintamallin kehittäminen : case: yhteistyöyritys
Lehtinen, Aleksi (2025)
Lehtinen, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621107
Tiivistelmä
Työssä kehitettiin alustataloudessa toimivalle startup-yritykselle liiketoimintamalli, joka mahdollistaa palvelun laajentamisen yritysasiakkaille. Tavoitteena oli tunnistaa, miten kuluttajapuolella toimiva deittisovellus voidaan laajentaa B2B-markkinoille siten, että kumppaniyritykset saavat mitattavaa lisäasiakasvirtaa ja yhteistyöyritys kestävän tulovirran.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Menetelminä käytettiin teoreettista viitekehystä sekä yrityksen sisäiseen dataan perustuvaa vertailevaa analyysiä. Näiden pohjalta laadittiin yhdeksän osa-alueen Business Model Canvas, jonka toimivuutta arvioitiin Lean-perusteisesti pilotointia ja iterointia korostavien kriteerien avulla.
Työn tuloksena syntyi toimiva liiketoimintamalli, joka ottaa huomioon startupin resurssit ja kohderyhmien tarpeet. Malli tarjoaa Lean-pohjaisen etenemispolun pilotointiin ja soveltuu suoraan Yhteistyöyrityksen kaupallistamisen ja jatkokehityksen työkaluksi.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Menetelminä käytettiin teoreettista viitekehystä sekä yrityksen sisäiseen dataan perustuvaa vertailevaa analyysiä. Näiden pohjalta laadittiin yhdeksän osa-alueen Business Model Canvas, jonka toimivuutta arvioitiin Lean-perusteisesti pilotointia ja iterointia korostavien kriteerien avulla.
Työn tuloksena syntyi toimiva liiketoimintamalli, joka ottaa huomioon startupin resurssit ja kohderyhmien tarpeet. Malli tarjoaa Lean-pohjaisen etenemispolun pilotointiin ja soveltuu suoraan Yhteistyöyrityksen kaupallistamisen ja jatkokehityksen työkaluksi.