Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunneälytaidot palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa Kelan asiantuntijatyössä

Murtonen, Heidi (2025)

Avaa tiedosto
Murtonen_Heidi.pdf (660.4Kt)
Lataukset: 


Murtonen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa tunneälyyn liittyvien tunneälytaitojen ilmenemistä palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa Kelan asiantuntijatyössä. Lisäksi tarkoitus oli kartoittaa työyhteisössä kehitettäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat palautteenantamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten paljon tunneälytaitoja palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa voidaan tunnistaa. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa työelämänkumppanille tietoa siitä, mitä työyhteisössä tulee kehittää, joka tukisi palautteen antamista. Tavoitteena oli lisäksi antaa työelämäkumppanille kehitysehdotus saatujen tulosten perusteella.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ensin käsitteet tunteet, älykkyys ja tunneäly. Tietoperustassa esiteltiin myös Golemanin tunneälymalli. Lisäksi käsiteltiin ammatillista vuorovaikutusta työyhteisössä, johon yhdistettiin tunneälyn, palautteen ja asiantuntijuuden näkökulma. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto kerättiin kuudelta haastatteluun osallistuneelta. Aineiston analyysi tehtiin teorialähtöisellä- ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tulosten mukaan palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa Golemanin tunneälymallin mukaisia tunneälytaitoja löytyy kaikista neljästä tunneälymalliin kuuluvasta osa-alueesta. Kaikkia yhteensä kahdeksaatoista osa-alueisiin liittyvää tunneälytaitoja ei kuitenkaan pystytty opinnäytetyön tuloksista havaitsemaan. Eniten tunnistettavia piirteitä nousi palautteen antamisessa liittyen empaattisuuden ja ryhmä- ja yhteistyötaidon tunneälytaitoon. Eniten tunnistettavia piirteitä nousi palautteen vastaanottamisessa liittyen emotionaalisen itsetietoisuuden ja ryhmä- ja yhteistyötaitojen tunneälytaitoon. Yhteenvetona voidaan myös sanoa, että suunta kehittää työyhteisön palautteen antamista toimivammaksi, on ammatillisen kompetenssin ja psykologisen turvallisuuden kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste