Alueorganisaatio matkailuyritysten digitaalisen siirtymän edistäjänä
Heinämäki, Lotta (2025)
Heinämäki, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520975
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin toimeksiantona matkailun alueorganisaatio Visit Tampereelle. Kehittämistyön tarkoitus oli tarkastella digitaalista siirtymää matkailualan mikro- ja pienyritysten kontekstissa sekä selvittää, millaiset Visit Tampereen tarjoamat digitaalista siirtymää edistävät palvelut vastaavat mikro- ja pienyritysten aitoihin tarpeisiin.
Työn tavoitteena oli kehittää selkeä toimintamalli, jonka avulla alueorganisaatio voi tukea pienten matkailuyritysten digitaalista siirtymää. Tietoperustassa perehdyttiin digitaaliseen siirtymään matkailualalla sekä sen pk-yrityksissä, alueorganisaatioiden rooliin digitaalisen siirtymän fasilitoijina sekä arvonluontiin.
Kehittämistyötä ohjaavat kysymykset olivat: 1. Millaisia haasteita Visit Tampereen kumppaniyrityksillä on digitaalisessa siirtymässä? 2. Millaisia tarpeita kumppaniyrityksillä on Visit Tampereen digitaalista siirtymää edistäviä palveluja kohtaan? 3. Millaisella toimintamallilla Visit Tampere voi tukea kumppaniyritystensä digitaalista siirtymää?
Kehittämistyön lähestymistapa oli palvelumuotoilu, jolle tyypillistä tuplatimantti-prosessimallia työn kulku seurasi. Tiedonkeruun menetelminä käytettiin havainnointia ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Ideoinnin ja testaamisen menetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä.
Työn tuloksena syntyi Digi for Dummies -toimintamalli, jonka avulla matkailun alueorganisaatio voi tukea pienten matkailuyritysten digitaalista siirtymää. Toimintamalli muodostuu kolmesta ydintoiminnosta: vertaistukiryhmät, digiklinikat ja käytännön askelmerkit digiin. Toimintamalli esitettiin kehittämistyötä varten luodun konseptikanvaasin sekä ydintoimintojen tarkempien kuvausten avulla. Toimintamalli pohjautuu tietoperustassa esiteltyyn tutkimukseen sekä palvelumuotoiluprosessin aikana kerättyyn asiakasymmärrykseen.
Jatkokehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä ja kumppaniyritysten aktiivista osallistamista niin Digi for Dummies -toimintamallin jatkokehittämiseen kuin muidenkin palveluiden kehittämiseen. Lisäksi pohditaan, tulisiko digitaalisuuden, kestävyyden ja kansainvälisyyden valmennuspolut yhdistää. Toimeksiantajaa kehotetaan myös jakamaan kehittämistyön tulokset muiden alueorganisaatioiden kanssa.
Työn tavoitteena oli kehittää selkeä toimintamalli, jonka avulla alueorganisaatio voi tukea pienten matkailuyritysten digitaalista siirtymää. Tietoperustassa perehdyttiin digitaaliseen siirtymään matkailualalla sekä sen pk-yrityksissä, alueorganisaatioiden rooliin digitaalisen siirtymän fasilitoijina sekä arvonluontiin.
Kehittämistyötä ohjaavat kysymykset olivat: 1. Millaisia haasteita Visit Tampereen kumppaniyrityksillä on digitaalisessa siirtymässä? 2. Millaisia tarpeita kumppaniyrityksillä on Visit Tampereen digitaalista siirtymää edistäviä palveluja kohtaan? 3. Millaisella toimintamallilla Visit Tampere voi tukea kumppaniyritystensä digitaalista siirtymää?
Kehittämistyön lähestymistapa oli palvelumuotoilu, jolle tyypillistä tuplatimantti-prosessimallia työn kulku seurasi. Tiedonkeruun menetelminä käytettiin havainnointia ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Ideoinnin ja testaamisen menetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä.
Työn tuloksena syntyi Digi for Dummies -toimintamalli, jonka avulla matkailun alueorganisaatio voi tukea pienten matkailuyritysten digitaalista siirtymää. Toimintamalli muodostuu kolmesta ydintoiminnosta: vertaistukiryhmät, digiklinikat ja käytännön askelmerkit digiin. Toimintamalli esitettiin kehittämistyötä varten luodun konseptikanvaasin sekä ydintoimintojen tarkempien kuvausten avulla. Toimintamalli pohjautuu tietoperustassa esiteltyyn tutkimukseen sekä palvelumuotoiluprosessin aikana kerättyyn asiakasymmärrykseen.
Jatkokehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä ja kumppaniyritysten aktiivista osallistamista niin Digi for Dummies -toimintamallin jatkokehittämiseen kuin muidenkin palveluiden kehittämiseen. Lisäksi pohditaan, tulisiko digitaalisuuden, kestävyyden ja kansainvälisyyden valmennuspolut yhdistää. Toimeksiantajaa kehotetaan myös jakamaan kehittämistyön tulokset muiden alueorganisaatioiden kanssa.