Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Metropolin Kuljetus Oy:n kilpailukyvyn kehittäminen: näkyvyyden ja palvelutarjonnan vahvistaminen kuljetusalalla

Koskinen, Oliver (2025)

 
Avaa tiedosto
Koskinen_Oliver.pdf (1.460Mt)
Lataukset: 


Koskinen, Oliver
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721379
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen työn nimi on Metropolin Kuljetus Oy:n kilpailukyvyn kehittäminen: näkyvyyden ja palvelutarjonnan vahvistaminen kuljetusalalla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Metropolin Kuljetus Oy:n kilpailuasemaa suomalaisessa kuljetus- ja logistiikka-alan kentässä. Työn toimeksiantajana toimi Metropolin Kuljetus Oy, joka hyödynsi työn tuloksia strategiansa ja liiketoimintansa kehittämisessä. Työn tarkoituksena oli tunnistaa yrityksen vahvuudet ja kehityskohteet suhteessa kilpailijoihin ja esittää konkreettisia ehdotuksia kilpailukyvyn parantamiseksi.

Kehittämistehtävänä oli laatia kilpailija-analyysi, jossa vertailtiin useita eri kokoisia suomalaisia kuljetusalan yrityksiä. Tarkastelun kohteena olivat muun muassa palveluvalikoima, henkilöstömäärä, kalusto, sekä digitaaliset ratkaisut. Näiden osa-alueiden pohjalta muodostettiin kokonaiskuva markkinasta ja Metropolin suhteellisesta asemasta.

Työn tietoperusta rakentui kuljetusalan toimintaympäristön ja kilpailuedun teorioihin. Viitekehyksessä hyödynnettiin muun muassa SWOT analyysia sekä strategisen analyysin työkaluja kilpailukyvyn arvioimiseksi.

Menetelmänä käytettiin laadullista ja määrällistä vertailuanalyysia. Kilpailijat valittiin eri puolilta Suomea ottaen huomioon yrityksen koko, palvelut ja saatavilla olevat julkiset tiedot. Analyysi toteutettiin Google Sheets -taulukkoon, jossa yrityksiä arvioitiin useiden kriteerien perusteella.

Keskeisenä tuloksena havaittiin, että Metropolin Kuljetus Oy:n vahvuuksia olivat joustavuus, asiakaslähtöisyys ja mahdollisuus kehittää digitaalisointia. Useilla kilpailijoilla oli selvästi suuremmat resurssit ja laajempi kalusto, mutta pienempien toimijoiden ketteryys ja kyky reagoida asiakastarpeisiin nähtiin selkeänä kilpailuetuna.

Tulosten perusteella suositeltiin panostamaan entistä enemmän digitalisointiin, brändin vahvistamiseen sekä vastuullisuusviestintään. Kehittämisehdotuksena esitettiin myös asiakasprofilointiin perustuvan palvelumuotoilun hyödyntämistä palvelutarjonnan selkeyttämiseksi ja kilpailuedun vahvistamiseksi.

Asiasanat: kuljetusala, kilpailija-analyysi, strateginen kehittäminen, logistiikka, liiketoimintaympäristö
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste