Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijan perehdytys opetusravintolassa

Kuismin, Cecilia (2025)

 
Avaa tiedosto
Kuismin_Cecilia.pdf (362.2Kt)
Lataukset: 


Kuismin, Cecilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämiskohteeksi valikoitui opiskelijoiden perehdyttäminen opetusravintolassa ja työn tarkoituksena oli kehittää ja selkeyttää opetusravintolan perehdytystä, jolloin kaikki opiskelijat saisivat samanlaiset lähtökohdat harjoitteluun. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ja kehittämisen kohde opetusravintola Henricus.

Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Havainnointi suoritettiin uutta opiskelijaryhmää seuraten ravintolan viikoittaisen toiminnan ohella. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna opetusravintolan henkilökunnalle. Työn teoreettisessa viitekehyksessä pääkäsitteitä ovat perehdytys ja siihen liittyvä lainsäädäntö. Perehdytys-osiossa käsitellään perehdytystä käsitteenä, sen suunnittelua ja perehdytyksestä saatavia hyötyjä. Myös nuoren henkilön perehdytystä ja työnopastusta käsitellään.

Haastattelu toimi alkukartoituksena, jonka avulla selvisi perehdytysprosessin kehittämisen tarpeet. Havainnoinnin avulla haluttiin todentaa haastattelussa ilmi tulleet seikat ja syventää ymmärrystä toimeksiantajan perehdytysprosessista. Havainnointi auttoi osaltaan myös parannusehdotusten löytämisessä yhdessä kirjallisuuden avulla. Havainnoitavia asioita olivat perehdytyksen ja työnopastuksen tapahtumien seuranta, sekä työntekijöiden ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus. Haastattelu- ja havainnointiaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Työn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia perehdytysprosessiin.

Tuloksia tulkitessa löytyi neljä teemaa, jotka toimivat yläotsikkoina toimeksiantajan perehdytysprosessin parannusehdotuksiin, joiden avulla toimeksiantaja pystyisi saavuttamaan selkeän ja suunnitelmallisen perehdytyksen. Suurin yhteinen johtopäätös kaikkien teemojen välillä oli suunnitelmallisuus. Karkeana yhteenvetona toimeksiantajan perehdytysprosessista tulisi laadukkaampi, kun perehdytykselle laadittaisiin tavoitteet ja sen toteutus sekä seuranta suunniteltaisiin kirjallisena ja suunnitelmassa otettaisiin erityisesti huomioon sen sovellettavuus erilaisiin perehdytys tilanteisiin sopivaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste