Kuraattoripalvelut esiopetuksessa : prosessikuvauksen avulla kohti entistä yhtenäisempiä palveluja
Lepistö, Noora (2025)
Lepistö, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821535
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen toimeksiantajana oli Varsinais-Suomen hyvinvointialueen perhekeskuspalvelut, jonka alle soteuudistuksen seurauksena oli koottu lasten, nuorten ja perheiden palvelut useamman eri kunnan alueelta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä alueen esikoulujen kuraattoripalveluiden tasalaatuisuutta, sekä parantaa esikoulujen ja kuraattorien välistä yhteis-työtä muuttuneessa palvelujärjestelmässä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli yhtenäistää kuraattorien työskentelyä alueen esikouluissa, luomalla esiopetuksen kuraattoripalveluista ylätasoinen malli työskentelyn pohjaksi sekä avata osana mallia tärkeimpiä asiakastyön tehtäviä, prosessikuvauksen avulla.
Kehittämishanke toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jota lähestyttiin palvelumuotoilun kautta. Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, kyselyä sekä prosessianalyysiä. Dialogista keskustelua hyödynnettiin työskentelyssä alueen esiopetuksen kuraattorien kanssa, kyselyn avulla haluttiin kartoittaa esiopetuksen henkilöstön ajatuksia kuraattorien kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja prosessianalyysin avulla avattiin kuraattorien tekemän asiakastyön keskeisimmät asiakastehtävät. Työskentelyn tukena toimi läpi kehittämisprosessin ohjausryhmä, johon kuului neljä alueella työskentelevää esiopetuksen kuraattoria, johtava kuraattori sekä alueen perhekeskuksen palvelupäällikkö.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi prosessikuvaus kuraattorien tekemän asiakastyön keskeisimmistä prosesseista, jota täydennettiin kuraattorin työtä avaavilla saatesanoilla ja kuviolla. Työskentelyn avulla onnistuttiin luomaan yhteistä pohjaa kuraattoripalveluille, niiden yhtenäistämiseksi, mutta esiopetuksen ja kuraattorien välisen yhteistyön syvenemiseksi edelleen, voitaisiin kehittämistä jatkaa yksikkö- tai kuntatasolla.
Kehittämishanke toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jota lähestyttiin palvelumuotoilun kautta. Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, kyselyä sekä prosessianalyysiä. Dialogista keskustelua hyödynnettiin työskentelyssä alueen esiopetuksen kuraattorien kanssa, kyselyn avulla haluttiin kartoittaa esiopetuksen henkilöstön ajatuksia kuraattorien kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja prosessianalyysin avulla avattiin kuraattorien tekemän asiakastyön keskeisimmät asiakastehtävät. Työskentelyn tukena toimi läpi kehittämisprosessin ohjausryhmä, johon kuului neljä alueella työskentelevää esiopetuksen kuraattoria, johtava kuraattori sekä alueen perhekeskuksen palvelupäällikkö.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi prosessikuvaus kuraattorien tekemän asiakastyön keskeisimmistä prosesseista, jota täydennettiin kuraattorin työtä avaavilla saatesanoilla ja kuviolla. Työskentelyn avulla onnistuttiin luomaan yhteistä pohjaa kuraattoripalveluille, niiden yhtenäistämiseksi, mutta esiopetuksen ja kuraattorien välisen yhteistyön syvenemiseksi edelleen, voitaisiin kehittämistä jatkaa yksikkö- tai kuntatasolla.